VanZ , kako pa določate količino goriva na letalu? Že ko tankate, je treba vedeti koliko ga je še od prej. Se tehtate med točenjem?
Pa potem med letom, merite pretoke, ali nivo v rezervoarjih tako kot imamo pri avtu? Samo z golo matematiko se mi zdi da ne more biti dovolj zanesljivo.
Zemeljsko osebje najprej zapiše trenutne količine v posameznih rezervoarjih pred točenjem (v kg, kar je izmerjeno s senzorji na letalu. ne s tehtanjem ampak senzorji količine, popravljeno z gostoto), nato se natoči (v litrih) do zahtevane skupne količine (spet v kg), natočeno količino pa prišteje k prejšnji. V kolikor je napaka večja od 3%, je potrebno ugotoviti, kje je problem. Gostota goriva pri točenju je odvisna od temperature in jo dobimo od bencinkelnerja ali pa iz letala.
Tukaj smo naročili skupno 150 ton, pred tankanjem smo imeli 17,3 tone. Natočili smo 172,667 litrov (kar pomeni ob gostoti 0,777 kg/liter natočenih 134,162 kg), razlika med dejansko in pričakovano količino je bila 962 kg, kar je manj od tolerance 3%.
2M, CTR, 3M itd. so odčitki posameznih rezervoarjev.. 2main, center, 3main, stabilizer (v repu) itd.
Med letom je podatek izmerjen s kapacitivni senzorji in spet preračunan na maso (motorje zanima masni in ne količinski pretok), flight management computer pa ves čas primerja skupno količino s senzorjev goriva v tankih s porabljeno, ki jo dobi od kontrolnih enot goriva z motorjev ter to odšteje od začetne vrednosti pri štartu motorjev na tleh. V kolikor se te izmerjeni in izračunani količini preveč razlikujeta, dobimo opozorilo 'FUEL DISAGREE', sledi procedura za sum puščanja goriva in ugotavljanje, če oz. kje je problem.
Tu smo ob nastanku fotke do tega trenutka porabili 137,8 ton, motor 1 34 ton, motor 2 34,7 itd, totalizer je seštevek trenutnih količin v rezervoarjih, calculated pa (gorivo ob štartu motorjev - do sedaj porabljeno (podatek z motorskih gorivnih računalnikov) = calculated). Nekaj razlike je vedno, v kolikor pa gre za nekaj ton, ponavadi že pred opozorilom ugotavljamo, zakaj to odstopanje. Tako dolgi leti niso (vedno) reševanje sudokuja, gledanje porničev, kritiziranja managementa in debata o dobrih take-away restavracijah (drugih v tem času itak ni).