Boeing 747 zletel s steze

VanZ

Guru
1. feb 2008
2.839
2.117
113
VanZ , kako pa določate količino goriva na letalu? Že ko tankate, je treba vedeti koliko ga je še od prej. Se tehtate med točenjem?
Pa potem med letom, merite pretoke, ali nivo v rezervoarjih tako kot imamo pri avtu? Samo z golo matematiko se mi zdi da ne more biti dovolj zanesljivo.
Zemeljsko osebje najprej zapiše trenutne količine v posameznih rezervoarjih pred točenjem (v kg, kar je izmerjeno s senzorji na letalu. ne s tehtanjem ampak senzorji količine, popravljeno z gostoto), nato se natoči (v litrih) do zahtevane skupne količine (spet v kg), natočeno količino pa prišteje k prejšnji. V kolikor je napaka večja od 3%, je potrebno ugotoviti, kje je problem. Gostota goriva pri točenju je odvisna od temperature in jo dobimo od bencinkelnerja ali pa iz letala.

Capture.JPG

Tukaj smo naročili skupno 150 ton, pred tankanjem smo imeli 17,3 tone. Natočili smo 172,667 litrov (kar pomeni ob gostoti 0,777 kg/liter natočenih 134,162 kg), razlika med dejansko in pričakovano količino je bila 962 kg, kar je manj od tolerance 3%.
2M, CTR, 3M itd. so odčitki posameznih rezervoarjev.. 2main, center, 3main, stabilizer (v repu) itd.
Med letom je podatek izmerjen s kapacitivni senzorji in spet preračunan na maso (motorje zanima masni in ne količinski pretok), flight management computer pa ves čas primerja skupno količino s senzorjev goriva v tankih s porabljeno, ki jo dobi od kontrolnih enot goriva z motorjev ter to odšteje od začetne vrednosti pri štartu motorjev na tleh. V kolikor se te izmerjeni in izračunani količini preveč razlikujeta, dobimo opozorilo 'FUEL DISAGREE', sledi procedura za sum puščanja goriva in ugotavljanje, če oz. kje je problem.

Capture2.JPG

Tu smo ob nastanku fotke do tega trenutka porabili 137,8 ton, motor 1 34 ton, motor 2 34,7 itd, totalizer je seštevek trenutnih količin v rezervoarjih, calculated pa (gorivo ob štartu motorjev - do sedaj porabljeno (podatek z motorskih gorivnih računalnikov) = calculated). Nekaj razlike je vedno, v kolikor pa gre za nekaj ton, ponavadi že pred opozorilom ugotavljamo, zakaj to odstopanje. Tako dolgi leti niso (vedno) reševanje sudokuja, gledanje porničev, kritiziranja managementa in debata o dobrih take-away restavracijah (drugih v tem času itak ni).
 

Spajky

Guru
7. jun 2017
2.749
667
113
Obala
... opozorilo 'FUEL DISAGREE', sledi procedura za sum puščanja goriva in ugotavljanje, če oz. kje je problem....Tako dolgi leti niso (vedno)..., gledanje porničev...
Ni čudno, ko ste pa "segreti" razen, če se vam vkrca "slepa" potnica v obliki "zmrznjene" stevardese ... pol je treba preverit še APU in eventualni "webasto" ... Pa pri gledanju porničev, al daste čez konzolo celofan, al pol pucate ta-lepljivo dol ... :evil: ...
 
I

Izbrisan uporabnik #9334

Zemeljsko osebje najprej zapiše trenutne količine v posameznih rezervoarjih pred točenjem (v kg, kar je izmerjeno s senzorji na letalu. ne s tehtanjem ampak senzorji količine, popravljeno z gostoto), nato se natoči (v litrih) do zahtevane skupne količine (spet v kg), natočeno količino pa prišteje k prejšnji. V kolikor je napaka večja od 3%, je potrebno ugotoviti, kje je problem.

Hvala za zelo izčrpen odgovor.
Kako pa opazite tisto "napako, ki ne sme biti več kot 3%"? Imate v podvozju kake senzorje za skupno maso in se vmes tehtate?
 

VanZ

Guru
1. feb 2008
2.839
2.117
113
Gre za razhajanje med izmerjeno skupno in prejšnjo + dodano količino goriva.
 
I

Izbrisan uporabnik #9334

Ja, razumem. Toda - kako to opazite? Se tehtate pred in po točenju? Samo volumski pretoki ali nivoji ne morejo biti dovolj.
 

VanZ

Guru
1. feb 2008
2.839
2.117
113
Količine v krilih so volumensko odčitane s posameznih senzorjev in preko gostote goriva v tankih - densitometrov, pretvorjene v masne količine. Neposrednega tehtanja ni. 747 (in morda še kak drug) je imel včasih sistem, ki je meril pritiske dušikovega plina, ki je v nogah v podvozju in to pretvoril v težo in preko pritiska na nosni nogi še v težišče. Kot pa vem, sistem nikoli ni nadomestil ostalih metod, kot so natančen izračun skupne teže in težišča preko 'loadsheeta'. Niti ne vem, če lahko do teh podatkov dostopamo oz. če so sedaj sploh kje prikazani.
 
I

Izbrisan uporabnik #9334

Super, točno to me je zanimalo. Ker sem nameraval postaviti naslednje vprašanje, kako določite vzletno maso in kako kontrolirate težišče, sploh pri tovornih letalih.

Verjetno je razlika, če pelješ 250 mladoletnikov na maturantski izlet ali pa 250 Herbalife promotoric na simpozij ... :p
 

sajkek

Guru
16. mar 2008
35.614
10.825
113
Super, točno to me je zanimalo. Ker sem nameraval postaviti naslednje vprašanje, kako določite vzletno maso in kako kontrolirate težišče, sploh pri tovornih letalih.

Verjetno je razlika, če pelješ 250 mladoletnikov na maturantski izlet ali pa 250 Herbalife promotoric na simpozij ... :p
je razlika, verjetno ne tolk v masi, ampak zagotovo v načinu letenja in težišču.... v 2. slučaju je letalo na avtopilotu in večina mase zgoščena na zadek letala :Evil:

malo za vmes... da se spočijemo od strokovnosti.