Primer stvarne napake ( nakup pred 26.1.)
D – zoper koga uveljavljamo zahtevek
Če uveljavljamo pravice na podlagi stvarne napake, zahtevek naslovimo na prodajalca izdelka, ker po zakonu le on odgovarja za izdelek z napako.
Stvarna napaka
Članica je izkoristila akcijsko ponudbo in kupila mobilni telefon ter podaljšala naročniško razmerje še za 24 mesecev. Novi telefon pa se je vedno, ko je izbrala vibriranje, samodejno ugasnil. Vrnila ga je prodajalcu in zahtevala vrnitev kupnine na podlagi uveljavljanja stvarne napake.
Ko se je oglasila v prodajalni, ji je prodajalka pojasnila, da mora telefon skladno s proizvajalčevimi navodili poslati na servis in izpolniti reklamacijski zapisnik. Članica nas je prosila za pomoč.
Prodajalec lahko mobilni telefon sicer pošlje na servis, vendar le v pregled. Če namreč potrošnik na podlagi stvarne napake zahteva zamenjavo aparata ali vrnitev kupnine, ga serviser ne sme popraviti (saj potrošnik ni uveljavljal garancijskega zahtevka), ampak le ugotoviti, ali napaka obstaja.
Če ta ni sporna, je prodajalec dolžan zamenjati telefon z novim brezhibnim oziroma vrniti kupnino. Članici smo tudi svetovali, naj prodajalcu pošlje še dopis, v katerem naj opiše napako ter zahteva vrnitev kupnine. Glede na to, da je članica prav zaradi ugodnega nakupa telefona podaljšala naročniško razmerje, je zaradi slabih lastnosti telefona upravičena tudi do odstopa od pogodbe o podaljšanju naročniškega razmerja. Prodajalec je njene zahteve upošteval, ji vrnil kupnino in prekinil podaljšano naročniško razmerje.
C – čas nastanka in dokazovanje obstoja napake oz. okvare
V zadnjem času se v naši svetovalni pisarni povečuje število pritožb, da prodajalec zavrača odgovornost z izgovorom, da napaka na izdelku v trenutku nakupa ni obstajala, ampak je nastala kasneje. Za uveljavljanje pravic z naslova stvarne napake pa je čas nastanka napake pomemben, ker je prodajalec odgovoren le za napako, ki je že obstajala v času nakupa, tudi če ni bila vidna oz. je bila skrita.
Zakon pa potrošnikom olajša breme dokazovanja tako, da se šteje, da je napaka obstajala že v času izročitve izdelka, če se pojavi v 6 mesecih od izročitve oz. nakupa. Če se prodajalec s tem ne strinja, mora sam dokazati nasprotno.
Ko prodajalca obvestimo o odkriti napaki in napišemo, kaj zahtevamo, je dolžan ukrepati v 8 dneh. Če o obstoju napake ni spora, mora ugoditi zahtevi, v nasprotnem primeru pa mora v istem roku pisno odgovoriti.