Citat:
Uporabnik SJTV1 pravi:
Sicer sem napisal, da se umikam iz teme, pa vendarle:
Safet (ki je očitno velik zagovornik SAZASA ali pa celo eden od tamkajšnjih vžepdajalcev) pač ne dojame, da gre za osnovno napako sistema: je monopolističen, samo kolektivno upravljanje pa je preživet koncept. Vse skupaj se da rešiti mnogo bolj fer in preprosto - tako, kot je rešeno recimo pri fotografih in foto agencijah. Tu je konkurenca velika, cene jasne (in pogajanja hitra, ne pa da trajajo 7 let - že to dejstvo kaže, da je s "SAZAS sistemom" nekaj hudo narobe), vsak avtor pa ima ves čas kontrolo nad tem, kaj se dogaja z njegovim delom - pa tudi nad ceno, po kateri se to prodaja (kje pa piše, da je vsako delo vredno enako oz vsak avtor vreden enako). Lahko se odloči, da ge ne bo več prodajal, da ga bo teritorialno omejil, komu ga bo prodal ipd. In plačan je (avtor) neposredno od vsake prodaje dela, ne pa po nekakšnih razmerjih in pavšalih. Sistem je konkurenčen (za obe strani) in deluje.
In ta sistem seveda ni edini (je pa prvi, ki mi je padel na pamet).
Ok, me veseli, da se je debata vrnila na nek normalen nivo
Poglej, prvo, kar boš moral pri vsem skupaj razumeti, je razlika med reproduciranjem v telesni obliki in reproduciranjem v netelesni obliki. Tvoj argument s fotografi, ki za objavo svojega dela v tiskovinah postavijo fiksno ceno, po mojem mnenju ni najboljši, saj v primerljivih situacijah bolj ali manj enako ravnajo tudi glasbeni avtorji. Kadar gre za reproduciranje v telesni obliki (ročno, strojno, filmsko, digitalno itd., torej tisk, CD plošče, DVD, gradnja arhitektur ipd.), vsi avtorji, tudi glasbeni, svoje pravice upravljajo individualno. Tako fotograf za svojo fotografijo, ki jo nekdo želi objaviti v reviji, postavi svojo ceno, in tudi avtor glasbenega dela sam postavi svojo ceno za objavo na plošči. Fotograf po lastni presoji postavi pogoj, pod katerim se njegova fotografija uporabi na ovitku plošče, glasbeni avtor spet oblikuje svoj "cenik" za uporabo dela v reviji (na primer kot priloga ali kot partitura).
Tudi glasbeni izvajalci so glede tega v podobnem položaju: svojo izvedbo na plošči imajo pravico zaračunati po svoji ceni, izvedbo na koncertu prav tako. Na tem področju tudi že dolgo v polnem razmahu živi ideja o vnaprej objavljenih cenikih, saj mnogi izvajalci na "kataloški" način objavljajo svoje cene za posamezne tipe nastopov in tudi za določeno uporabo njihovih posnetkov. Kadar je torej govora o telesnih oblikah izkoriščanja avtorskih del (in javnih izvedbah), imajo vsi avtorji oz. izvajalci enake pravice in jih tudi enako uveljavljajo (individualno - pod kar se šteje tudi zakonsko neobvezno uveljavljanje preko posrednikov kot so razne agencije, v določenih primerih tudi SAZAS).
Kadar govorimo o reproduciranju v netelesni obliki, pa uporabe fotografij z izkoriščanjem glasbenih avtorskih pravic ravno ne moremo več primerjati, vsaj ne v kontekstu bistva obveznega kolektivnega upravljanja, lahko bi jih do neke mere kvečjemu primerjali z določenimi sorodnimi pravicami glasbenih izvajalcev. Izkoriščanje fotografskih del je po pravilu (skoraj) vedno v obliki telesne reprodukcije, netelesnih oblik pa na tem področju praktično ni oz. v smislu individualnega upravljanja ne dosegajo nenadzorljivih razsežnosti (nekaj več o tem v nadaljevanju). Izjema je le privatna reprodukcija, kjer gre sicer za telesno obliko, ima pa zato velikanske (in individualno neobvladljive) razsežnosti in se zato - tudi za fotografe (!!) - uveljavlja obvezno kolektivno.
Glasbeni avtorji se ubadajo še z drugačnimi situacijami: da njihovo delo zaživi v celotni smiselni obliki, je potrebna izvedba, avtor pa ni avtomatično tudi izvajalec. Poznamo ogromno primerov, ko avtor ustvari skladbo ali napiše besedilo, je pa tudi sam (nikoli) ne izvaja. Izvajalec ima lahko nad vsako svojo javno izvedbo monopol, saj jo učinkovito kontrolira in posledično z njo upravlja individualno in neposredno pri uporabniku (tudi z vnaprej objavljenim cenikom, s pogajanjem ali postavljanjem pogojev za vsak primer posebej itd. - torej isto, kot fotografi). Izvajalčeva javna izvedba kot avtorska stvaritev je bila v osnovi enkratna, "ponovitev" je možna le z novo izvedbo, hkratna ali z zamikom pa le s predhodnim reproduciranjem v telesni obliki (snemanje na nosilec zvoka) ali javno priobčitvijo (netelesna oblika) - vse navedeno izvajalec še vedno kontrolira izključno. Izjema je pravica izvajalca nad javno priobčitvijo komercialno izdanih posnetkov izvedb - ta (zaradi množične uporabe in posledično neučinkovitega individualnega upravljanja) spada v obvezno kolektivno in se v osnovi ne razlikuje od avtorske.
Pri avtorju je drugače. Njegovo delo je deležno mnogih javnih izvedb in predvajanj (tega na primer pri fotografih ni, saj njegove fotografije lahko "izvaja" le on sam), ki jih avtor sam zaradi obsega praktično ne more učinkovito kontrolirati. Verjetno so prav dela glasbenih avtorjev najbolj množično izkoriščana avtorska dela, zato je veliko vprašanje, ali je učinkovito individualno uveljavljanje na vseh področjih sploh možno in smiselno. Možno in smiselno zato, ker sta ta dva pojma v tem kontekstu in upoštevajoč današnje okoliščine pravzaprav neločljiva. Po eni strani je sicer teoretično mogoče beležiti prav vsako uporabo avtorjevega dela (vsako živo izvedbo v hotelih, na terasah, koncertih, veselicah, klubih, vsako predvajanje na radijskih in televizijskih postajah, trgovinah, gostilnah, nogometnih tekmah, buregdžinicah itd.), vendar pa bi v praksi takšno striktno beleženje (tako za uporabnika kot tudi za avtorja), da bi se avtorju zagotovila ustrezna nadomestila, za sabo potegnilo prvelike stroške - posledično bi bila uporaba avtorskih del predraga in tako (morda) dostopna zgolj omejenemu krogu uporabnikov. Hkrati se poraja tudi vprašanje same smiselnosti popolnega monopola avtorja nad svojim delom v vseh primerih, kar velja tudi za v prihodnje, ko bo morda z razvojem tehnologije tovrsten nadzor postal cenejši in stroškovno opravičljiv. Če bi avtor imel možnost nadzirati prav vsako izvedbo svojega dela (na primer s cenikom za vsako posamezno izvedbo), bi lahko obseg uporabe tudi (pre)močno omejil ali nekomu celo popolnoma prepovedal. O tem sem že nekaj napisal, dejstvo pa je, da bi se s tem lahko vrnili v preteklost, ko so bila avtorska dela dostopna zgolj (pre)ozkemu krogu družbe. Danes so avtorska dela široko in lahko dostopna, bolj kot v preteklosti, kar pomeni, da v osnovi kolektivno upravljanje kot eno izmed uveljavljenih "sistemov" ni napačno. Zaradi vseh naštetih (zlasti ekonomskih) razlogov gre še vedno za najučinkovitejši sistem in bi prišel v poštev tudi v primeru predlaganih fiksnih tarif za uporabo posameznega dela: avtor bi tarife za uporabo še vedno oblikoval posredno, preko kolektivne organizacije, s čimer zato ne bi rešili v kontekstu te razprave izpostavljenega problema monopola.
Iz tega lahko sklepamo, da problem monopola, ki ga ima SAZAS, ne izhaja iz samega kolektivnega upravljanja, ampak kvečjemu iz notranje ureditve oz. razmer v tej organizaciji. SAZAS namreč ni edina kolektivna organizacija pri nas, ki ima monopol, ampak imajo pravzaprav to tudi ostale. Kako to, da se potem nič ne piše o organizacijah kot so ZAMP, AIPA, IPF? Monopol zakon vseeno precej strogo omejuje, kar med drugim dokazujejo tudi obvezna pogajanja avtorskih organizacij z uporabniki glede tarif, obvezna samouprava avtorskih organizacij in drugo. Tarife bi lahko bile tudi fiksne, vendar so se avtorji sami odločili, da bi jih raje postavili v odvisnost od prihodkov, ki ga z izkoriščanjem njihovega repertoarja ustvari uporabnik. Takšen sistem kolektivnega upravljanja je uveljavljen po celem svetu in ni posledica monopolizma. V resnici ne poznam niti ene države, kjer bi veljale striktno fiksne tarife. Celo v ZDA, kjer imajo že dolgo dve kolektivni organizaciji za upravljanje istih vrst glasbenih avtorskih pravic (torej lep primer konkurence), obe uporabljata obračunavanje glede na prihodek uporabnika.
Kaj si pa mislim o neposredni konkurenci Združenju SAZAS, sem pa že napisal.