Citat:
Uporabnik Car pravi:
Seveda me sedaj zanima, kdo hudiča so ti avtorji, če že ni Madonna sama in če ni, ali ni že ona sama plačala avtorjem za skladbe!?
Kdo hudiča so ti avtorji pa tudi jaz ne vem točno, ker nisi niti napisal, katera dela bo Madonna izvajala. Vseeno pa sem skoraj prepričan, da ona ni edina avtorica, lahko je njena avtorska udeležba celo v manjšini. Ali je ona kaj plačala avtorjem ali ne, kaj je plačala in koliko, tega verjetno ne bomo kar tako izvedeli, je pa to precej nepomembno. Bolj je važno, katere pravice ima na delih ter v kakšnem obsegu. Moralne pravice niso prenosljive, drugače je pri materialnih. Te se pogosto prenašajo, vendar v določenem obsegu. Pravice od javega izvajanja avtorji po pravilu ne prenašajo na izvajalca, tudi če od njega na primer prejmejo plačilo za svojo skladbo, saj zato niti nimajo razloga (obstajajo pa glede tega tudi zakonske omejitve). Potrebno pa je ločti pravico prve objave in pravico reproduciranja (v primeru javnega izvajanja gre za netelesno obliko) po tem, ko je bila pravica prve objave že izkoriščena. Prva objava je v veliki večini primerov avtorjeva monopolna pravica, ki se uveljavlja individualno, s čimer je avtorju omogočeno, da lahko postavlja kakršnekoli pogoje za izkoriščanje (prepove objavo, zahteva plačilo td.). Pravice javnega izvajanja avtor ne uveljavlja sam - o vsem tem smo že večkrat debatirali. Avtorji jih sicer pogosto prenašajo na drugo (pravno) osebo, vendar v določenem obsegu, večinski delež še vedno ostane njim. Znane (in resnične) so zgodbe o tem, kako tisti avtorji, katerih dela postanejo (svetovne) uspešnice, še dolgo letno prejemajo visoke honorarje zaradi razprostranega izkoriščanja teh del - v današnjem času je to prav na račun javnega predvajanja in izvajanja, kar za avtorje uveljavljajo kolektivne organizacije.
O kontroli SAZAS sem nekaj že napisal, sicer pa je to tudi stvar posameznega avtorja. Ta ima (zakonsko) pravico, da preveri, kaj se dogaja z njegovimi honorarji - na primer od koncerta Madonne. To lahko počne sam, lahko preko zastopnika (najpogostejši primer), preko že navedenih inštitucij itd. Ali SAZAS dejansko tudi plačuje v tujino, naj bi bilo razvidno iz letnega poročila, o katerem smo tudi že govorili.
"Provizija" Združenja SAZAS od nadomestil iz naslova javnih izvajanj znaša, če se ne motim, 10%. V primeru koncerta Madonne je potrebno upoštevati tudi to, da bo honorar avtorjev verjetno še dodatno obremenjen, saj gre za tuje avtorje, ki niso člani SAZAS, zato bodo njihove kolektivne organizacije pred končnim izplačilom avtorjem zadržale še svoj delež. Podobno verjetno velja za deleže, ki ga bodo avtorji zbrali preko svojih zastopnikov.