evo, še moja rešitev problema. na žalost nimam tako natančnih podatkov, kot npr. UMAR, ki je postavil ceno za letno vinjeto 200€
, ampak vsaj za izhodišče bo.
torej, dobiti moramo 215 milijonov €, kolikor naj bi jih DARS lani nabral s cestninami (ali je to neto dobiček, ali je od tega treba odšteti še stroške plač in vzdržavanja cestninskih postaj?)
v SLO je bilo lani registriranih 1,2 M motornih vozil, od tega jih je slab milijon osebnih vozil. če privzamemo, da se bo dvem tretjinam zdela cena 50€ za letno vinjeto sprejemljiva, od njih dobimo 33 M€. če predpostavimo, da se bo preostala tretjina vsaj enkrat zapeljala po AC in kupila tedensko vinjeto za 10€, od njih dobimo 3M€
od preostalih 0,2M motornih vozil, ki bi padli v višji cestninski razred, spet privzamemo, da bi jih dve tretjini kupilo letno vinjeto (ki bi v povprečju stala 200 €, odvisno pač od cestninskega razreda), od njih dobimo 30 M€. preostalo tretjino zanemarimo
ostane nam še tranzitni promet:
v sloveniji in na hrvaškem je lani gostovalo 4,5 milijona nemških, avstrijskih, italijanskih, madžarskih, čeških in slovaških turistov. če privzamemo, da se jih je polovica pripeljala z avtom čez slovenijo ter da so bili v vsakem avtu po štirje, to pomeni pol milijona tedenskih vinjet po 10€, skupaj 5 M€
podatkov o tujem tovornem tranzitnem prometu nisem našel, zato sem poiskal koliko tovornjakov gre letno čez dva izmed najbolj obremenjenih prehodov: dolga vas (1,2 milijona tovornjakov) ter obrežje (1,5 milijona tovornjakov), torej skupaj 2,7 milijona tovornjakov letno. če privzamemo, da je polovica od teh domačih, polovica pa tranzitni tuji tovornjaki in vsak od njih kupi tedensko vinjeto za 50€, se tukaj nabere 65 M€
skupaj se torej od vinjet nabere 133 M€. preostalih 82 M€ se pobere dvigom cen goriv. pri 1,5 milijarde litrov goriva, kolikor naj bi jih letno prodali pri nas, bi se moral liter goriva podražiti za približno 5,5 centov oz. 5%
prednosti predlagane rešitve:
- če se bodo ljudje odločili za letne vinjete, se bodo vzporedne ceste razbremenile, dvignila se bo kvaliteta življenja za ljudi, ki živijo ob teh cestah, zmanjšalo se bo število nesreč
- ne bo več umetnih zastojev, ki jih povzročajo cestninske postaje, kar bo pomenilo prihranek na času, porabi goriva, ekologiji
- bolj smotrna uporaba denarja, saj ne bo več potrebe po gradnji in vzdrževanju cestninskih postaj, plačevanju uslužbencev
slabosti:
- vse predpostavke temeljijo na tem, da je predlagana višina vinjet sprejemljiva za dovolj širok krog uporabnikov (tukaj je še nekaj manevrskega prostora)
- način plačila cestnine za nekatere ne bo "pošten", saj se ne bo računalo dejanske uporabe
- gradnjo AC preko bencinskih centov financirajo vsi, tudi tisti, ki jih dejansko ne uporabljajo
- predpostavlja se, da bodo vsi uporabniki AC pošteni ter bodo kupovali vinjete, sicer bi znal biti tukaj precejšen izpad prihodkov
zdaj pa vprašanje: ali bi bila letna vinjeta za 50€ ter podražitev goriva za 5% sprejemljiva za vas?