Ali bo pomanjkanje AdBlue ustavilo sodobne dizelske motorje?
Vemo, da se sliši kot alarmantna novica, vendar strokovnjaki iz IAMK res opozarjajo na to težavo. Na seznamu manjkajočih snovi v avtomobilski industriji je zdaj še ena surovina - AdBlue ali sintetična sečnina, ki je nenadomestljiv dodatek v sodobnih dizelskih motorjih, ki izpolnjujejo emisijski standard Euro 5 in višje. Brez njega zadevni avtomobili preprosto ne bodo delovali, saj elektronika krmilne enote tega ne bo dovolila.
Kdo je krivec? Pomanjkanje plina, saj je proizvodnja sintetične sečnine, AdBlue, stranski proizvod pri proizvodnji gnojil. Proizvodnja AdBlue sama po sebi bi bila v osnovi neekonomična. Kdo so evropski proizvajalci sintetične sečnine in kako jim gre pri proizvodnji AdBlue?
Največje v Evropi je slovaško podjetje Duslo Šaľa. Drugi največji proizvajalec je Nemčija, ki je zaradi zmanjšanja proizvodnje začela na trg dobavljati manjše količine AdBlue. Na tretjem mestu po velikosti je poljsko podjetje, ki je popolnoma ustavilo proizvodnjo. Kaj to pomeni? Slovaški minister za gospodarstvo Richard Sulík meni, da bo pomanjkanje tega izdelka v bližnji prihodnosti povzročilo resnične težave. Zaradi želje po zaščiti slovaškega trga obstaja celo možnost, da bi Slovaška v celoti prepovedala izvoz snovi v tujino.
Vodja podjetja Duslo Šaľa Petr Bláha je še bolj odprt: "Če teh rešitev ne bo na trgu, to pomeni, da bodo vsi motorji Euro 5 in višji, ki potrebujejo AdBlue, zelo verjetno ustavljeni."
Strokovnjaki z UAMK dodajajo, da je dodatek še pred osebnimi vozili prišel v tovornjake in avtobuse, kar ogroža njihovo delovanje. Običajna poraba te raztopine v osebnih avtomobilih je približno 0,7 litra na 1.000 km. S polnim rezervoarjem, ki je do zdaj stal približno 200 CZK, bo avto zdržal približno 20 000 kilometrov. Če to preračunamo na povprečno letno prevoženih 15.000-17.000 km, ki jih prevozijo češki vozniki, bomo ugotovili, da najkasneje v enem letu (avtomobili običajno nimajo polnega rezervoarja) v večini sodobnih dizelskih vozil zmanjka AdBlue.
Pravi "rešeni" so v večini primerov lastniki majhnih dizlov z manjšo močjo. Zakaj? Ker njihovi motorji uporabljajo sistem LNT, ki ne zahteva vzdrževanja. Poiščite besede, ki se skrivajo za imenom: Past za vitke dušikove spojine. V tehničnem smislu govorimo o paru sistemov: običajnem oksidacijsko-redukcijskem katalizatorju in dušikovi pasti. Filter delcev LNT se mora dušikovih oksidov znebiti tako, da jih sežge. To poteka brez voznikovega posredovanja, vendar ima še en "udarec", in sicer za denarnico, saj ta sistem samodejno pregoreva tudi vsakih 300 km, poleg tega pa samodejno poveča moč, torej porabo.
Druga rešitev uporablja AdBlue, ki pomeni vbrizgavanje vodne raztopine sečnine (približno 32,5 % + destilirana voda) v izpuh, natančneje pred katalizator SCR. Tam razpade na amoniak in ogljikov dioksid. Te komponente nato reagirajo z dušikovimi oksidi, vse skupaj pa se v izpuhu konča kot dušik in voda.
Osebni avtomobili, ki "zahtevajo" AdBlue, voznika o tem običajno obvestijo v treh korakih z opozorilno lučko in njeno podbarvanostjo, ki se postopoma spremeni v rdečo, in ko območje raztopine doseže mejo od 0 do 600 km, je lučka z rednim utripanjem in sporočilom, da je treba napolniti AdBlue, povsem neizogibna. Vozniku po naknadnem ustavljanju ni treba zagnati motorja. Napaka ni na strani inženirja, enota bi delovala tudi brez sečnine, vendar elektronika tega ne dovoli. To je poseg, ki ga zahteva pravilnik ECE št. 83. Za ponovno zagon motorja je potrebnih najmanj 4 do 5 litrov raztopine. V nasprotnem primeru vozilo ostane na mestu.
Iz tega izhajajo trije nasveti strokovnjakov IAMK: prvič, vedno imejte pri sebi vsaj to količino sečnine, drugič, nikoli ne mahajte z roko nad prižgano kontrolno lučko, ker prej ali slej ne boste več zagnali. Res je, da obstaja določen "varnostni krog" v obliki začasnega delovanja brez delujočega filtra SCR, in to je približno 1000 km. Vendar pa strokovnjaki na IAMK ne priporočajo, da bi se na to zanašali, še posebej ne na dolgem potovanju v tujino. Nenazadnje tudi zato, ker prihajajoče pomanjkanje AdBlue ne vpliva le na Češko republiko, ampak pravzaprav na celotno Evropo, tako da "življenjsko koristne" sečnine morda ne bo mogoče natočiti motoristom na poti v tujino niti v sosednjih državah.
Translated with
www.DeepL.com/Translator (free version)
Še prevod za 24ur in pa Žurnal24