Pravila, če uveljavljamo pravice na podlagi stvarne napake
A – pravice
Potrošniki lahko samostojno izbiramo, kaj bomo zahtevali od prodajalca: vrnitev kupnine ali odpravo napake ali zamenjavo izdelka ali sorazmerno znižanje kupnine.
B – roki za uveljavljanje pravic
Rok za uveljavljanje napake (to je za obvestilo prodajalcu o odkriti napaki) je dva (2) meseca od dneva, ko ugotovimo napako, vendar najkasneje dve (2) leti od nakupa.
Odgovornost prodajalca za napake preneha po dveh letih od takrat, ko je bil izdelek izročen potrošniku. To pomeni, da če odkrijemo napako na izdelku šele po preteku dveh let od nakupa, ne moremo več uveljavljati pravic zoper prodajalca.
Prodajalec odgovarja tudi za napake na rabljenem izdelku, le da je trajanje odgovornosti v tem primeru omejeno na eno (1) leto od nakupa.
Kot smo že napisali, je treba prodajalca obvestiti o odkriti napaki v dveh mesecih od dneva, ko je bila napaka odkrita. Če prodajalec zavrne zahtevek, lahko še 2 leti od dneva, ko smo obvestili prodajalca o napaki, uveljavljamo svoje pravice po sodni poti, nato pa pravica ugasne.
C – čas nastanka in dokazovanje obstoja napake oz. okvare
V zadnjem času se v naši svetovalni pisarni povečuje število pritožb, da prodajalec zavrača odgovornost z izgovorom, da napaka na izdelku v trenutku nakupa ni obstajala, ampak je nastala kasneje. Za uveljavljanje pravic z naslova stvarne napake pa je čas nastanka napake pomemben, ker je prodajalec odgovoren le za napako, ki je že obstajala v času nakupa, tudi če ni bila vidna oz. je bila skrita.
Zakon pa potrošnikom olajša breme dokazovanja tako, da se šteje, da je napaka obstajala že v času izročitve izdelka, če se pojavi v 6 mesecih od izročitve oz. nakupa. Če se prodajalec s tem ne strinja, mora sam dokazati nasprotno.
Ko prodajalca obvestimo o odkriti napaki in napišemo, kaj zahtevamo, je dolžan ukrepati v 8 dneh. Če o obstoju napake ni spora, mora ugoditi zahtevi, v nasprotnem primeru pa mora v istem roku pisno odgovoriti.
D – zoper koga uveljavljamo zahtevek
Če uveljavljamo pravice na podlagi stvarne napake, zahtevek naslovimo na prodajalca izdelka, ker po zakonu le on odgovarja za izdelek z napako.