V primeru prometne nesreče z "el. avtomobilom"

creep

Fizikalc
19. jul 2007
1.306
50
48
42
www.lampret.net
Ne provociram, samo sprašujem, ker sem pred časom slišal gasilca govorit o temu, da on električnega avta v primeru prometne nesreče ne bo tikal. Se mi je zdelo malo čudno, glede na to, da jih je vedno več na cesti in si takih izjav nebi smeli privoščit.

Kakšno je dejansko stanje z reševanjem poškodovanih (ukleščenih) v el. avtomobilu? Rezanje pleha. avtomobila na el. pogon? Kako pri nas to v praksi zgleda? So naši gasilci in reševalci usposobljeni za take situacije? In kako je z gašenjem - npr z vodo?
 

AndY1

Guru
Osebje foruma
18. sep 2007
22.083
4.080
113

Ne vem pa, kako so pri nas kaj gasilci za to izobrazeni. Jih pa bo potrebno, kot jih je za gasenje streh s fotovoltaiko.
 

Utisevalec

Guru
12. nov 2007
16.108
4.076
113
Za "rezanje" se že sedaj uporabljajo sheme vozil kjer imaš za vsako znamko/tip/model označeno kje so cone namenjene varnemu rezanju. Za el. vozila mislim da je enako oz. ni razlike, dela se po shemi (gasilca ne zanima kje je airbag napeljava ali pa visokonapetostni kabel, njega zanima kje lahko reze in to morajo vsi proizvajalci definirat).
 

telex

Fizikalc
24. dec 2007
5.832
47
48
Citat:
Uporabnik creep pravi:...In kako je z gašenjem - npr z vodo?
A ti bi avtomobil gasil z vodo (vseeno kakšen- bencun, diesel, plin, elektrika)
stupid-1.gif


Da steče električni tok mora biti sklenjen tokoktog. Na domačem omrežju imaš fazni vodnik-skozi tebe- zemlje- ozemljitev navitja transformatorja-daljnovod do mesta kjer te trese (isto je z fotovoltaiko!) Pri avtomobilu pa imaš tokorog baterija-motor-baterija. Nikjer ni stika z zemljo in zato tok po brizgalni cevi ne more steči skozi tebe v zemljo, četudi bi kak pametnjakovič gasil avto z vodo.

PS- mogoče veš, zakaj niti bencinskega avta ne smeš gasiti z vodo
sprasujem se.gif
 

creep

Fizikalc
19. jul 2007
1.306
50
48
42
www.lampret.net
Mi je povsem jasno, zakaj bencina nebi gasil z vodo.
zmaga.gif
Se narobe izražam, vem. V mislih sem imel gašenje s peno - to torej ni problematično?

Torej poškodovan avtomobil po tvoje ne predstavlja tveganja ne za potnike ne za gasilce, čeprav je napeljana lahko konkretno poškodovana in izpostavljena?
 

Ginginova

Guru
28. jul 2007
6.522
1.405
113
Un tvoj gasilec naj se malenkost poduči, ali pa gre preprosto raje med kake ribiče.
smile-1.gif


Drugače pa ja, gašenje z vodo ni problematično, s peno pa še manj. Če gori sama baterija, oz. je slednja izvir požara, so pa potrebne večje količine vode. That is it.

Za potnike pa je večji problem ogenj, kot visoka napetost. Visokonapetostni sistem v električarjih ni ozemljen, ne proti tlom, ne proti šasiji/plehu. Da te zruka, moraš biti že talent, da v roke primeš visokonapetostne kable brez izolacije.
 
Nazadnje urejeno:

SJTV1

eV12
18. jul 2007
19.187
1.197
113
www.adriamedia.si
Poleg tega imajo (vsaj evropski) avto zelo dobro varovano baterijo v primeru nesreče. Tako fizično, kot z odklapljanjem. Kup varoval(k), tudi znotraj same baterije. Ni ravno, da v primeru dovolj velikega trka osamijo vsako celico, dosti daleč pa tudi ne.
 

luka51

Guru
16. avg 2007
14.408
5.685
113
Citat:
Uporabnik Ogo pravi:
Un tvoj gasilec naj se malenkost poduči, ali pa gre preprosto raje med kake ribiče.
smile-1.gif


Drugače pa ja, gašenje z vodo ni problematično, s peno pa še manj. Če gori sama baterija, oz. je slednja izvir požara, so pa potrebne večje količine vode. That is it.

si že videl kaj se zgodi ko pride litij v stik z vodo?
 

gr69

Guru
15. dec 2009
11.576
2.627
113
še v SLO - ampak komaj
Ne na pamet.

Ni problem visoka napetost. Nevarnost so visoki tokovi enosmerne napetosti.

In ima gasilec po svoje prav - "ne bi ga ni štapom diral".

Za prvi "stik" s karamboliranim, torej za odklop baterije, naj bi bil ustrezno zaščiten. Torej zaščitna oprema za delo z visokimi tokovi.
 

bpfc

Majstr
12. sep 2008
1.902
55
63
Citat:
Uporabnik gr69 pravi:
Ne na pamet. Ni problem visoka napetost. Nevarnost so visoki tokovi enosmerne napetosti.
In ima gasilec po svoje prav - "ne bi ga ni štapom diral".
Za prvi "stik" s karamboliranim, torej za odklop baterije, naj bi bil ustrezno zaščiten. Torej zaščitna oprema za delo z visokimi tokovi.
Čista osnova iz elektrotehnike: Če ni problem napetost, potem ne more biti problem tok, ker brez napetosti ni toka.
 

telex

Fizikalc
24. dec 2007
5.832
47
48
Citat:
Uporabnik gr69 pravi:
Ne na pamet.

Ni problem visoka napetost. Nevarnost so visoki tokovi enosmerne napetosti.

In ima gasilec po svoje prav - "ne bi ga ni štapom diral".

Za prvi "stik" s karamboliranim, torej za odklop baterije, naj bi bil ustrezno zaščiten. Torej zaščitna oprema za delo z visokimi tokovi.
Ah daj no? Kaj ti še lahko storijo visoki tokovi, česar že sam požar ne
stupid-1.gif


Da steče električni tok je potrebna potencialna razlika (napetost) in sklenjen tokokrog. Vsak tokokrog ima neko upornost. Po Ohmovem zakonu je tok enak kvocientu napetosti in upornosti (I= U/R). Upornost človeka je tam 1000 ohm. Torej pri 400 V lahko skozi telo steče 0,4 A toka.
Je pa sproščena toplota odvisna od kvadrate toka in upornosti tokokroga (P=I*I*R). V kratkem stiku je upornost majhna (zato se reče kratek stik) in ob enaki napetosti stečejo veliki tokovi (nikakor pa skozi človeka). Veliki tokovi povzročijo povečanje temperature (to se uporablja npr. pri varjenju) kar pa itak ni nek problem, saj gori že litij in je že itak vroče.
Problem je, ker gašenje z vodo še zmanjša upornost in s tem so še višji tokovi, kar povzroča še višjo temperaturo. Gašenje s peno pa tudi nima hitrega učinka, ker zaradi gorenje vir toplote ni le oksidacija (pena prepreči dostop kisika) ampak visoko temperaturo povzročajo tudi električni tokovi.

Torej se gorečega električnega avtomobila praktično ne da pogasiti. Ogenj ugasne sam, ko se električni tokokrog prekine in zgori litij, kateri je prišel v stik z zrakom. Tako ima gasilec celo prav, da se gorečega avta ne bi niti dotikal. Nenazadnje tudi, če bi se ga, ne bi požar trajal nič manj časa. Razen toplote in dima pa ne bi bil izpostavljen nobeni večji nevarnosti, kot pri klasičnem avtu. Še več, pri klasičnem avtu lahko pride še do eksplozije goriva.
 

brane_new

Guru
10. feb 2008
16.403
2.574
113
Citat:
Uporabnik gr69 pravi:
...Nevarnost so visoki tokovi enosmerne napetosti...
Še malce mojega.
Boj med Teslo in Edisonom je rezultat električni stol. Ubija enosmerna napetost. Edison je Teslino izmenično "spremenil" za potrebe stola. In tako kazal nevarnost izmeničnega toka. Sam je bil zagovornik enosmerne!
Visoka napetost. To je tisto, ko se ludeki za roke držijo in jim grejo dobesedno lasje po konci. Visoka napetost gre po površini.
Tok teče iz višjega enegetskea nivoja proti nižjemu po čim lažji poti. Raje v zemljo, kot skozi človeka. Če je več poti.
Dvomom, da bi štrom šel čez tisto gasilsko opremo raje, kot po mokri cevi v zemljo ali slapu vode preko avta.
Mislim da je svoja taktika pri gašenju el. vozila.
 

telex

Fizikalc
24. dec 2007
5.832
47
48
Citat:
Uporabnik brane_new pravi:
Citat:
Uporabnik gr69 pravi:
...Nevarnost so visoki tokovi enosmerne napetosti...
Še malce mojega.
Boj med Teslo in Edisonom je rezultat električni stol. Ubija enosmerna napetost. Edison je Teslino izmenično "spremenil" za potrebe stola. In tako kazal nevarnost izmeničnega toka. Sam je bil zagovornik enosmerne!
Mnogo nevarnejša je izmenična napetost, kot pa enosmerna. Enosmerna napetost skozi telo požene enosmerni tok posledice katerega je povišana temperatura (se skuhamo od znotraj) in elektroliza vode (voda razpade na vodik in kisik). Pri izmenični napetosti pa steče izmenični tok, kataeri prav tako povzroča segrevanje a ne elektrolize. Pošilja pa signale srcu, kateri jim skuša slediti in namesto 60 hoče utripniti 3000 krat v minuti, kar pa seveda ni možno in pride do zastoja srca. Zato je lahko že kratkotrajen dotik izmenične napetosti smrten, medtem ko mora istosmerni električni tok teči precej dlje, da temperatura v telesu naraste.

Glede električnega stola pa imaš prav. Šlo je za borbo Edison- Tesla. Ker uporabljajo enosmerni tok mora ta delovati dalj časa, zato se govori, da se obsojencem smodijo dlake, izhaja para skozi kožo...In (če se ne motim) je na električnem stolu tam 4000 V, v električnem avtu pa zgolj 400 V.
 

gr69

Guru
15. dec 2009
11.576
2.627
113
še v SLO - ampak komaj
Umiri konje.

Odmisli "požar", kot primarni vir nevarnosti, ampak poglej kje se skriva nevarnost pri električnem avtu. In to so v vsakem primeru visoki tokovi. Večina nas vidi "samo 12 V - kaj ti pa to lahko naredi".
No pa ni temu tako. Gre celo tako daleč, da proizvajalci zahtevajo, da je del osebja, ki rokuje z temi vozili v sklopu dobave / logistike, kvalificirano in ustrezno opremljeno. Celo za gasilce ki so zadolženi za področje kjer je skladišče teh vozil, je potrebno dostaviti izjavo, da so usposobljeni za gašenje "pod visoko napetostjo".
Skladiščno osebje pa ne sme pod nobenimi pogoji posegati v "okvarjeno" vozilo.

Pod črto - gasilc iz prvega posta ni veliko pretiraval.
 

kalbo

Guru
7. okt 2013
18.715
9.487
113
Stvari, na katere povprečni hipsterski navdušenec nad električnimi vozili niti ne pomisli. Bi pa vprašal avtorja teme, če bi šel on golorok tikat električni avto. Teleksa bi pa vprašal, če gasilci pri nas samo gasijo, al še kaj drugega počnejo.
 

jest5

Guru
18. avg 2007
25.959
-8.675
113
Citat:
Uporabnik telex pravi:
Razen toplote in dima pa ne bi bil izpostavljen nobeni večji nevarnosti, kot pri klasičnem avtu.
Le da pri gorenju litijevih baterij nastaja med drugim tudi HF, ki ti lahko dobesedno scvre pljuča in zastrupi kri.

So že bili primeri, ko je zaradi vdihovanja plinov iz ene same goreče baterije človek končal na urgenci in se doživljenjsko spoprijateljil s kisikovo jeklenko.
 

McGiver

Guru
14. avg 2009
14.439
4.312
113
V eni temi sem opisal "kalvarijo" pri popravilu Peugeot 3008 hybrida na pooblaščenem servisu v MB. Na kratko - en teden se ga ni nihče dotaknil ker so čakali "posebno orodje" za delo na električnem sklopu.