Citat:
Ljubljana - Zadnja številka tednika Mag razkriva, da sta odločitev za vinjete, ki je bila sprejeta mimo ministra Radovan Žerjava, in načrtovani razpis za satelitsko cestninjenje, del istega političnega projekta aktualne vlade, ki želi še pred volitvami speljati enega najbolj umazanih poslov prihodnjih dveh desetletij.
Čeprav je neuradno slišati, da je podjetje Logina, katerega solastnik je dober prijatelj Janeza Janše, na razpisu zmagala še predenj je bil razpis objavljen, so se v boj za 1,2 milijarde evrov in nadzor nad uporabniki 1900 kilometrov slovenskih glavnih cestnih žil sputili tudi Telargo, podjetje blizu Gregorju Golobiču, in informacijska pooblaščenka.
"Projekt satelitskega cestninjenja je že od samega začetka pisan za enega ponudnika. Še v lanskem letu se je govorilo o konkretnih načrtih, po katerih bi nadgradili sistem ABC. V letu 2009 bi nadgradnja po simulacijah prinesla preko 250 milijonov evrov prihodka," nam je pojasnil vir iz vrha Darsa, ki je želel ostati neimenovan. Načrt nadgradnje sistema ABC je bil po njegovih besedah projektiran do potankosti, dohodki pa izračunani za vsako cestninsko postajo posebej. Toda nekdanji prometni minister Janez Božič je z državnega vrha za projekt nadgradnje sistema ABC dobil rdečo luč. Kmalu za tem pa je podjetje Logina pričelo izvajati pilotski projekt satelitskega cestninjenja, ki se je pojavil kot strela z jasnega. "V resnici je šlo predvsem za to, da je Logina dobila dostop do internih podatkov o delovanju Darsa. Tistim, ki smo se takšnemu sodelovanju uprli, pa so na ministrstvu hitro pojasnili, da se lahko bodisi prilagodimo, bodisi odpovemo svojemu delovnemu mestu."
Sočasno s tem ko se je vrh vlade odločil za satelitsko cestinjenje je bila sprejeta odločitev še za en projekt - vinjete. "Projekt za uvedbo vinjet enostavno ne obstaja. Napravljena ni bila nikakršna analiza. Edino kar obstaja so gradiva za sejo vlade, pod katera se ni želel nihče podpisati, ker vsebujejo laži težke več deset milijonov evrov," je povedal vir. Dejstvo, da je načrt uvedbe vinjet predvideval 3,3 milijona uporabnikov, do danes pa je bilo prodanih le 1,2 milijona vinjet, temu pritrjuje. "Rezerva domačih kupcev vinjet je v najboljšem primeru le še kakšnih 50.000. Z usihajočo turistično sezono to pomeni, da bo na koncu po najboljšem scenariju prodanih 1,7 milijona vinjet, torej polovica toliko kolikor bi jih morali prodati po ekonomsko vzdržnem načrtu. Prve posledice bo Dars v svoji finančni bilanci občutil drugo leto, do leta 2012 pa se bodo dolgovi multiplicirali na 300 milijonov evrov," je prepričan vir iz vrha Darsa. Aktualne vlade to seveda preveč ne skrbi - ljudstvu je namreč dala poceni vinjete, Dars po propadel ko njih že davno več ne bo na oblasti, zlata Darsova kura, cestnine (na dolgi rok je izplen ocenjen na 1,2 milijarde evrov), pa bo s satelitskim sistemom varno privatizirana v rokah Logine.
V skladu z akcijskim načrtom prometnega ministrstva bi naj satelitsko cestninjenje za tovorna vozila zaživelo do konca julija prihodnje leto, preostali promet pa naj bi satelitsko cestninili nekje do konca poletja 2010. Toda velikopotezni vladni načrt se zapleta še predenj bi bilo jasno kakšni bodo razpisni pogoji. Rok za objavo razpisa je bil večkrat prestavljen, na ministrstvu Radovana Žerjava pa iz tedna v teden spreminjajo podatke o tem, kakšna bodo predvidena razmerja med javnimi in zasebnim partnerjem in kakšna je finančna konstrukcija projekta. Vse skupaj je postalo sumljivo devetnajstega junija, ko je Telargo, v ZDA registrirano podjetje v lasti zagorske Ultre, na prometnem ministrstvu oddal vlogo za javno-zasebno partnerstvo, sprva predvideno obliko sodelovanja. Ministrstvo je namreč še isti dan pripravilo osnutek dokumenta iz katerega izhaja, da bodo objavili javno naročilo. Da je ponudba Telarga nezaželjena pa so med vrsticami razkrila tudi druga sporočila iz ministrstva. Medtem ko je Telargo pripravil ponudbo za satelitsko cestninjenje osebnih in tovornih vozil so na ministrstvu namreč poudarili, da bo razpis veljal zgolj za tovorna vozila. Če je Telargo ponudil 25-letno partnerstvo na ministrstvu govorijo po novem o 10-letnem.
Naposled pa se je zapletlo tudi pri vprašanju kako varen naj bi bil sistem. V uradu informacijske pooblaščenke so pripravili mnenje, po katerem bi za minimalizacijo tveganja po vohunjenju nad uporabniki morala informacije o gibanju uporabnika zbirati in obdelovati zgolj naprava nameščena v njegovem vozilu. Telargov predlog temu ustreza, zaradi delne centralne obdelave podatkov pa bi to težje rekli za predlog Logine. Zaradi tega je mnenje pooblaščenke postalo silno neprijetno, neuradno pa so na ministrstvu njen urad celo obtožili, da priviligira ponudbo Telarga.
Ključ za vso vročo kri in nenavadne okoliščine, ki se držijo projekta satelitskega cestninjenja je naposled politično ozadje obeh slovenskih ponudnikov. Zveze Ultre, lastnika Telarga, vodijo h Gregorju Golobiču in v sam vrh stranke Zares. Spomnimo, da se je v zadnjih tednih že veliko pisalo o političnih vzrokih za posel z ljubljanskimi potniškimi karticami, ki ga je Ultra z dražjo ponudbo dobila od mestne občine Ljubljana. Logina je na drugi strani povezana s premierjem Janezom Janšo. Osemnajst odstotni lastnik Logine je Peter Verbič, domžalski občinski svetnik in dober prijatelj Janše, 44 odstotni lastnik Logine pa je Istrabenz, ki ga vodi nekdanji Janšev sopotnik Igor Bavčar. Verbič je svoj delež v Logini za kar milijon evrov kupil od družbe v lasti Bavčerjevega podjetja, dejstvo, da je bila Logina v zadnjem času dvakrat dokapitalizirana pa je že lahko signal, da Logina računa na zmago na razpisu. O tem od kje omenjenim akterjem, povezanim z vladajočo SDS, debeli milijoni evrov, na protitajkunski seji v parlamentu koalicijski poslanci ta teden niso razpravljali.