Priklop elektromotorja

oriolus

Fizikalc
12. avg 2009
3.787
15
38
124
Želel bi uporabiti manjši 100W asinhronski motor, ki je bil del gospodinjskega aparata - pečice za kruh.
Ker je videti, da je z njim fizično vse v redu, se pripravljam na poskusni zagon.
V tej fazi pa Vas prosim za pomoč, kaj narediti da ne bi 'pokalo' in metalo varovalko po delavnici
wink-1.gif


Iz motorja so bile priklopljene na vezje tri žice, črna, bela in rdeča, poleg pa je bil na vezje prikopljem še kondenzator z dvema žicama rdečo in črno. Ko sem to poskušal ugotoviti na samem vezju, ni šlo, ali pa jaz ne vem (kar je najbolj verjetno) kako pogledati shemo vezave.
Predvidevam, da so tri žice iz motorja v funkciji levo-desno-ničla (lahko da se motim), ne vem pa, kako sedaj vezati kondenzator, oziroma kako naj preverim, kaj je faza in kaj ničla.
Verjamem, da je za kakšnega električarja to mala malica in da mi bo lahko dal kakšen napotek.

Hvala!
 

Bush

Fizikalc
19. okt 2008
1.735
0
36
Citat:
Uporabnik oriolus pravi:
Iz motorja so bile priklopljene na vezje tri žice, črna, bela in rdeča, poleg pa je bil na vezje prikopljem še kondenzator z dvema žicama rdečo in črno. Ko sem to poskušal ugotoviti na samem vezju, ni šlo, ali pa jaz ne vem (kar je najbolj verjetno) kako pogledati shemo vezave.
To niso evropske barve. Glej http://en.wikipedia.org/wiki/Three-phase_electric_power#Color_codes . Izgledajo ameriške...
 

anker

Pripravnik
23. nov 2011
129
1
18
Če je velik kondenzator, je zato da 3-f motor deluje na 1-f omrežju. Če seveda je asinhronski motor. Poglej če je kje napisna tablica, samo ta ponavadi ni prisotna pri vgrajenih motorjih.
Če je asinhronski motor tiste tri žice niso: levo, desno, ničla ampak priključki za prostorsko in časovno zamakneje vzbujalne tuljave. Seveda če boš dve žici zamenjal se bo vrtel v drugo smer.

Najbolj da motor slikaš, ali pa vprašaš še na kakšnem drugem forumu.

LP
 
Nazadnje urejeno:

oriolus

Fizikalc
12. avg 2009
3.787
15
38
124
@anker: priznam, da tega s 'prostorskim zamikom' ne razumem najbolje, čeprav se mi malce sanja, kaj naredi - omogoči osnovni premik rotorja? Kondenzator je 3,5 uF


Fotografija ni problem:

motor-v.jpg


Kaj bi sedaj lahko vezal na omrežje?

Ali je bolje, da si zvežem 220V žarnico v zaporedje na fazo, pa s tem preprečim kratek stik?

LP
 
Nazadnje urejeno:

igi

Guru
13. okt 2007
5.583
1.192
113
Celje
zdaj barve so tak tak... a vidiš kam gre katera žica? Verjetno tudi ne... Imaš pri roki kakšen multi meter? potem bi pomeril upornosti med priključki in jih napisal tule gor. Potem ti pa povemo naprej!

Lp
 

Robert

Majstr
21. jul 2007
2.649
466
83
Tolmin
Citat:
Uporabnik oriolus pravi:
@anker: priznam, da tega s 'prostorskim zamikom' ne razumem najbolje, čeprav se mi malce sanja, kaj naredi - omogoči osnovni premik rotorja? Kondenzator je 3,5 uF


Fotografija ni problem:

motor-v.jpg


Kaj bi sedaj lahko vezal na omrežje?

Ali je bolje, da si zvežem 220V žarnico v zaporedje na fazo, pa s tem preprečim kratek stik?

LP

Kondenzator veži rdečo na rdečo elektromotorja in črno na črno elektromotorja.
Rumenozeleno vežeš pod enega od vijakov na motorju.
Nulo iz vtikača veži na belo elektromotorja.
Fazo pa priklopiš na črno ALI rdečo saj s tem spreminjaš smer vrtenja.
In DA - za poizkuse veži 100W žarnico zaporedno z fazo
wink-1.gif

Pa pazi, ker tudi če je za fazo žarnica še vedno trese
grin1.gif
 

oriolus

Fizikalc
12. avg 2009
3.787
15
38
124
Najlepša hvala, Robert (in vsi ostali!), nekaj takšnega z žarnico sem tudi že nameraval narediti, vendar sem za vsak slučaj želel še potrditev tukaj.
 

igi

Guru
13. okt 2007
5.583
1.192
113
Celje
Citat:
Uporabnik oriolus pravi:
Imam multimeter in sem meril, vrednosti med tremi žicami so enake...

hja... sej razlika je ZELO majhna... če se prav spomnim (ker res že zelo dolgo nisem delal nič na takšnega) v bistvu sta dva navitja. In en priključek imaš na začetku prvega, potem drugi je na koncu prvega-začetek drugega in potem tretji priključek konec drugega.

Po tej logiki bi morala biti upornost ko meriš samo eno navitje ali oba skupaj malenkost različna. S tem bi našel sredinski odcep.
 

oriolus

Fizikalc
12. avg 2009
3.787
15
38
124
Pravzaprav je bilo vse skupaj nekoliko drugače, kakor sem si predstavljal.
Bilo je vseeno, na kateri par sem priklopil žice omrežja, menjava kontaktov kondenzatorja pa je določila smer vrtenja.
Žal pa je to neka vrsta motorja z zelo majhnim številom obratov, nisem jih meril, vendar je videti manj, kakor 300/min.
Tudi njegova moč je majhna, tako da bo verjetno nekaj časa služil za 'praholovca' kje na polici.

Nekaj pa sem se kljub temu naučil novega, kar tudi šteje ne?

LP
 

oriolus

Fizikalc
12. avg 2009
3.787
15
38
124
Ja to je to in zanimivo, da je problem okvare skoraj enak tistemu, ki je naš pekač spravil na odpad.
Vsaj kolikor sem ob svojem revnem znanju jezika uspel razbrati (google translate se pa nekaj heca z mano
wink-1.gif
)

In doma je že nekaj časa nova 'naprava', kruh se peče, hiša diši, vse je OK

LP
 

Abomination1

Pripravnik
22. okt 2012
298
0
16
Da ne odpiram nove teme; imam en elektromotor z podatki:

3f motor cosfi=0.81
kW 4 | V400/V690 | 50Hz | 8.1 A
kW 4.8| V480/V828 | 60Hz | 8.1 A

Da česa ne zafrknem, raje vprašam. Imam dve vprašanji.
Ker bom za test uporabil direktni zagon (stikalo) bom motor vezal v trikot (na navitju je 400V) in ga zagnal. Zagonski top naj bi bil 3-8x nazivnega torej max. 24A, kabelj je varovan z 16A varovalko C tipa.
Sem tole razmišljal pravilno? Torej trikot in direkni priklop? - samo za testiranje. Kasneje bom dodal še motorsko zaščito, ki jo bom nastavil na nazivni tok, torej 8.1A.

Ker bom nato vezal še frekvenčni pretvornik, me zanima kakšne moči bi moral imeti (min. nazivne moči?) in kako moram vezati pretvornik? Predvidevam, da pustim v trikot vezavi in samo vnesem nazivne podatke motorja v pretvornik. Dovod bom imel 3f, torej 400V medfazne napetosti pri 50Hz.
Motijo me eno gradivo, kjer imam zapisano da moram motor vezati v zvezdo, takrat pri 50Hz dobim na izhodu 400V, v trikot vezavi dobim takrat šelle 230V, tako da moram "točko" prestaviti višje na 87Hz v primeru trikot vezave? Takrat namreč dobim na izhodu 400V?
Največjo izhodno napetost dobimo pri 87Hz (koren iz 3 x 50Hz) -. 400V.

Tukaj pa mi ni nekaj ni jasno; v zvedi jenapetost manjša za koren iz tri, pri trikoti pa je napetost mreže enako napetosti navitja. Kar pomeni; da pri 400V medfazne dobim v primeru zvezde 230V na navitj, pri trikotu pa celotnih 400V. Kar pa mi ne gre skupaj z zgornjim odstavkom? Kje se motim?
 
I

Izbrisan uporabnik 474

Za 4kW jaz nebi kompliciral. Bi pa vsekakor takoj izločil varovalko in motor zaščitil z motornim zaščitnim stikalom. Nazivni tok lahko nastaviš na 8.5 - 9A, že zaradi nihanj napetosti.

Pri frekvenčniku vežeš trikot. Frekvenčnik vzemi 5kW, ni nekih razlik v ceni. Nastavitve so pa od frekvenčnika do frekvenčnika odvisne, predvsem krivulje navora. Nekateri dražji (Siemens, SEW, Lenze, ABB AC550 navzgor) imajo večino navora na voljo že ob nizkih vrtljajih. tudi cenejši se "pobirajo" na tem področju (ABB AC300). Kar se osnovnega krmilja tiče, ne kompliciraj. Vnesi podatke in gasa. Frekvenčnik bo meril izhodne in parametre in sam prilagajal frekvenco. Ker prikazuje tudi tok na izhodu, boš takoj videl, koliko toka vleče pri najvišji frekvenci. Skurit ne moreš, imajo vsi frekvenčniki zaščito.

časi računanj "koren dva, tri" itd. so mimo...
 

javr

Guru
6. dec 2011
1.890
1.144
113
Citat:
Tukaj pa mi ni nekaj ni jasno; v zvedi jenapetost manjša za koren iz tri, pri trikoti pa je napetost mreže enako napetosti navitja. Kar pomeni; da pri 400V medfazne dobim v primeru zvezde 230V na navitj, pri trikotu pa celotnih 400V. Kar pa mi ne gre skupaj z zgornjim odstavkom? Kje se motim?
če na tablici motorja piše "trikot 400V, zvezda 690V", ga priklopiš v trikot, če je medfazna napetost 400V in v zvezdo, če je medfazna napetost 690V.

V frekvenčni pretvornik vneseš tudi parametre motorja in eden od parametrov je tudi napetost (v tem primeru 400V ali 690V).
Ker bo pretvornik najverjetneje priklopljen na 3x400V, najbrž nima smisla motor vezati v zvezdo in vtipkati podatek "690V", ali pač ?
 

Tony_Clifton

Fizikalc
18. okt 2014
1.635
1
36
Citat:
Uporabnik Abomination1 pravi:
Da ne odpiram nove teme; imam en elektromotor z podatki:

3f motor cosfi=0.81
kW 4 | V400/V690 | 50Hz | 8.1 A
kW 4.8| V480/V828 | 60Hz | 8.1 A

Da česa ne zafrknem, raje vprašam. Imam dve vprašanji.
Ker bom za test uporabil direktni zagon (stikalo) bom motor vezal v trikot (na navitju je 400V) in ga zagnal. Zagonski top naj bi bil 3-8x nazivnega torej max. 24A, kabelj je varovan z 16A varovalko C tipa.
Sem tole razmišljal pravilno? Torej trikot in direkni priklop? - samo za testiranje. Kasneje bom dodal še motorsko zaščito, ki jo bom nastavil na nazivni tok, torej 8.1A.

Ker bom nato vezal še frekvenčni pretvornik, me zanima kakšne moči bi moral imeti (min. nazivne moči?) in kako moram vezati pretvornik? Predvidevam, da pustim v trikot vezavi in samo vnesem nazivne podatke motorja v pretvornik. Dovod bom imel 3f, torej 400V medfazne napetosti pri 50Hz.
Motijo me eno gradivo, kjer imam zapisano da moram motor vezati v zvezdo, takrat pri 50Hz dobim na izhodu 400V, v trikot vezavi dobim takrat šelle 230V, tako da moram "točko" prestaviti višje na 87Hz v primeru trikot vezave? Takrat namreč dobim na izhodu 400V?
Največjo izhodno napetost dobimo pri 87Hz (koren iz 3 x 50Hz) -. 400V.

Tukaj pa mi ni nekaj ni jasno; v zvedi jenapetost manjša za koren iz tri, pri trikoti pa je napetost mreže enako napetosti navitja. Kar pomeni; da pri 400V medfazne dobim v primeru zvezde 230V na navitj, pri trikotu pa celotnih 400V. Kar pa mi ne gre skupaj z zgornjim odstavkom? Kje se motim?

Zagonski tok je odvisen od izkoristka motorja; pri razredu IE1 je zagonski tok 5-5,5x večji od nazivnega; pri IE2 in IE3 je faktor 7,3-7,8x

Če bo motor priključen na bolj "slabotno" omrežje - kakšno gospodinjsko, potem se le potrudi z zvezda-trikot preklopom; če gre za kolikor toliko resno delavnico, mora zdržati neposreden vklop 4kW motorja. Sicer pa prav razmišljaš - počasno varovalko oz. motorsko zaščitno stikalo.

Frekvenčni pretvornik: največji izhodni tok frekvenčnega pretvornika mora biti večji od nazivnega toka motorja. To seveda zmore vsak frekvenčni pretvornik, ki je komercialno označen s 4kW (in 3x 400V).
Pri tvojem motorju tehnika 87Hz ni možna pri napetosti omrežja 3x 400V; za to bi potreboval 4kW motor z navitjem 230/400V; vezava trikot in frekvenčni, ki zmore vsaj 14-15A - torej 7,5kW 3x 400V.

Če te še kaj zanima v zvezi z vezavami in/ali frekvenčnimi pretvorniki - ZS.
 

Tony_Clifton

Fizikalc
18. okt 2014
1.635
1
36
Citat:
Uporabnik Gargy pravi:
Za 4kW jaz nebi kompliciral. Bi pa vsekakor takoj izločil varovalko in motor zaščitil z motornim zaščitnim stikalom. Nazivni tok lahko nastaviš na 8.5 - 9A, že zaradi nihanj napetosti.

Pri frekvenčniku vežeš trikot. Frekvenčnik vzemi 5kW, ni nekih razlik v ceni. Nastavitve so pa od frekvenčnika do frekvenčnika odvisne, predvsem krivulje navora. Nekateri dražji (Siemens, SEW, Lenze, ABB AC550 navzgor) imajo večino navora na voljo že ob nizkih vrtljajih. tudi cenejši se "pobirajo" na tem področju (ABB AC300).
Frekvenčnik 5 kW? Res bi ga rad videl
Obstaja 4 kW; obstaja 5,5kW - in 5,5 kW, torej predimenzioniranje, je (v večini primerov) metanje denarja stran. Sicer odvisno od aplikacije, a 4 kW bo zadosti.
Časi U/f frekvenčnikov so, razen pri najcenejših modelih, na srečo mimo. Vsak vektorski mora lepo pobirati od 1,5-2Hz naprej (brez povratne zanke)

Citat:
Kar se osnovnega krmilja tiče, ne kompliciraj. Vnesi podatke in gasa. Frekvenčnik bo meril izhodne in parametre in sam prilagajal frekvenco. Ker prikazuje tudi tok na izhodu, boš takoj videl, koliko toka vleče pri najvišji frekvenci. Skurit ne moreš, imajo vsi frekvenčniki zaščito.
Kaj natančno bo meril frekvenčni? "Izhodne in parametre"? In sam prilagajal frekvenco? WTF
Česa natančno ne moreš skuriti? Frekvenčnika? Motorja pri frekvenčni regulaciji? Ne ga srat - sqr(I)*t zaščita je daleč od vsemogočne; poleg tega prav nič ne pomaga pri nižjih frekvencah.
Če je le mogoče, naj ima motor PTC (ali termokontakt) ter tega tudi ožičenega na FP; FP pa mora biti parametriran tako, da PTC vhod tudi nadzira.

Ne rečem, da ogromno motorjev brez težav teče na FP-jih brez vsake zaščite; ampak trditev, da nimaš kaj skurit, je pa hudo napačna.

Citat:

časi računanj "koren dva, tri" itd. so mimo...
"koren 3" se še kako računa; tebi izraz 87Hz tehnika verjetno ne pomeni veliko?