in drugič moraš znati napisati kaj zahtevaš.
Tole je najlepsi povzetek chatgptja. In tudi za kalba...
Ja, moras znati vprašati. Da dobis tocno tak odgovor kot zelis, ce ga pa ni, mu pa sugeriras kakega želiš.
in drugič moraš znati napisati kaj zahtevaš.
Ne, zadevo moraš znat uporabljat in tudi smiselno interpretirat odgovore. Meni je to orodje že marsikdaj prihranilo klasično brskanje po spletu. Tudi za izračun potrebnega cementa, pa razmerje cement voda za cementno mleko, pa za fugiranje robnikov. Kosovnice zna lepo računat, najde serijsko številko izdelka po sliki, kak recept se najde itd. Če ga pa vprašaš, če imaš lepe učke, al pa darjan ga vpraša, če je njegova Tesla najjača, pa itak da ti bo odgovoril s tvojo agendo.Tole je najlepsi povzetek chatgptja. In tudi za kalba...
Ja, moras znati vprašati. Da dobis tocno tak odgovor kot zelis, ce ga pa ni, mu pa sugeriras kakega želiš.
Kok je svet lep, ko misliš da si najpametnejši. In spodaj si še darjanov like prislužila...bravo jabe, bravo, maš to.Zelo jasno mi je, kako chatgpt deluje. Ravno zato lahko recem, da je vreden nic.
Da to debatiram z nekom, ki se odloca za nakup cevljev na podlagi spleta in AI, je pa sploh voda na moj mlin v tem primeru.
Sem pa zelo vesel, da nisem tvoj dec ki se mora ukvarjat s takimile izpadi, ko ti zmanjka.Vprašanje glede požarne varnosti vozil, osebnih avtomobilov. Kritično preveri naslednji izjavi za Švedsko in Avstralijo ter podaj aktualno relevantne podatke: Sweden’s Civil Contingencies Agency reported that in 2022, just 23 fires occurred among roughly 611,000 electric vehicles, a fire incidence of 0.004 percent. During the same period, 3,400 fires occurred among approximately 4.4 million gasoline and diesel vehicles, corresponding to 0.08 percent. In other words, combustion vehicles were about 20 times more likely to catch fire than EVs.
Australia’s EV FireSafe, which maintains a verified global database of EV fire incidents, reports an estimated EV fire risk of 0.001-0.002 percent, compared with approximately 0.1 percent for petrol and diesel vehicles. That places combustion vehicles at a 50- to 100-fold higher fire risk, depending on assumptions about fleet age and reporting completeness.
Spodaj sem obe izjavi preveril “forenzično” – kaj v številkah drži, kaj je (pogosto) zavajajoče zaradi mešanja definicij, in kateri so trenutno najbolj relevantni podatki.
1) Švedska (MSB)
Kaj MSB dejansko poroča za 2022
MSB ima zbirno poročilo o požarih/tveganjih v električnih in el-/hibridnih vozilih, kjer namenoma izloči požige (arson) in kjer dogodke identificira iz opisov intervencij z “freetext” iskanjem (MSB tudi izrecno pove, da to zato ni popolna statistika in lahko kaj uide). (MSB RIB)
V poročilu je za 2022 navedeno:
Izračun (iz teh MSB/SCB številk):
- osebni avtomobili (personbil): 23 dogodkov, kjer so bili baterije/polnjenje/električni vodi vpleteni v potek požara. (MSB RIB)
- v “floti” osebnih vozil v prometu 2022 je bilo približno:
- 197.709 “elbilar” (čisti EV) in
- 413.007 “el/laddhybrider” (plug-in hibridi), skupaj 610.716 “laddbara” osebnih vozil,
- ter 4.369.827 osebnih vozil z “drugimi gorivi” (bencin, dizel, etanol, plin). (MSB RIB)
- 23 / 610.716 = 0,00377% ≈ 0,004% (≈ 3,8 požara na 100.000 “laddbara” osebnih vozil v 2022)
- Če vzameš 3.400 požarov za “ostala goriva” in deliš z 4.369.827, dobiš ≈ 0,0778% ≈ 0,08% (≈ 77,8 na 100.000), kar da razmerje ≈ 20,7×.
Kje je pri prvi izjavi “trik” (glavna metodološka napaka)
Ta “20×” rezultat nastane, ker se običajno zmešata dva nepopolnoma primerljiva števca:
- EV števec (23) v MSB poročilu je:
- električni + plug-in hibridi, ne samo “čisti EV” (v izjavi je poenostavljeno v “electric vehicles”). (MSB RIB)
- temelji na freetext identifikaciji in MSB opozori, da to ni izčrpna statistika. (MSB RIB)
- izloča požige (arson). (MSB RIB)
Sklep za Švedsko:
- Števec 3.400 za “bencin/dizel” pa je praviloma vzet iz splošne statistike požarov osebnih vozil (pogosto vključno s požigi), in pogosto niti ni omejen striktno na “bencin+dizel” (v švedskih tabelah je to pogosto “druga goriva” = bencin/dizel/etanol/plin). Primerjava je zato “jabolka proti hruškam”. Tudi v medijskih razlagah se posebej omenja, da je zaradi požigov primerjava tricky. (The Guardian)
- Številka 23 (2022) in ~611k (EV+PHEV) sta skladni z MSB/SCB tabelami. (MSB RIB)
- Trditev “20×” je lahko približno pravilna po velikostnem razredu, če sprejmeš (a) 3.400 kot primerljiv števec in (b) da so definicije enake – kar pa niso (arson, definicija EV, način zajema dogodkov).
Aktualnejši podatek (Švedska, 2024)
MSB za 2024 navaja 40 dogodkov pri osebnih avtomobilih (v isti metodologiji, brez požigov) in hkrati, da je bilo konec 2024 v prometu 880.958 osebnih vozil “el ali el-/hybrid”. (MSB RIB)
To je približno 0,00454% oziroma 4,54 na 100.000 (podoben red velikosti kot 2022).
2) Avstralija (EV FireSafe)
Kaj drži v drugi izjavi (0,001–0,002% za EV)
Tukaj je pomembno: EV FireSafe vodi verificirano globalno bazo incidentov, a ocene tveganja so zelo občutljive na to, kaj šteješ kot “incident” in kako oceniš velikost globalne flote.
Torej razpon 0,001–0,002% je realističen, odvisno od tega, katero “snapshot” številko (511 vs 772) vzameš.
- Avstralski vladni vir navaja, da je EV FireSafe zabeležil 772 (globalnih) EV požarov od 2010 med približno 40 milijoni plug-in EV. To matematično pomeni približno 0,00193%. (EVwire)
- Drug (medijski) povzetek, ki se sklicuje na EV FireSafe, navaja 511 požarov do konca junija 2024 pri 40 milijonih (≈ 0,00128%). (Financial Times)
Avstralija-specifično (koliko EV požarov sploh je)
Electric Vehicle Council navaja: v Avstraliji je bilo 6 verificiranih EV požarov baterije v cestno registriranih osebnih EV (z razčlenitvijo vzrokov: požig, zunanji požar, trk, debris). (electricvehiclecouncil.com.au)
Kaj je problem pri “0,1% za ICE” in “50–100×”
Ta del je najbolj šibek:
Kot “indikativno” (ne pa nacionalno-uradno) imaš npr. trditev v NSW kontekstu: “okoli 7 požarov vozil na bencin/dizel na dan v NSW” (≈ 2.500/leto), vendar je to iz povzetka/advokacijskega fact sheeta, ne iz enotne nacionalne statistike. (ocn.org.au)
- pri ICE se pogosto uporablja drugačen časovni okvir (npr. letna incidenca intervencij) kot pri EV FireSafe (kjer so številke pogosto predstavljene kot delež flote v daljšem obdobju),
- poročanje je neenotno (majhni motorni požari, ki jih pogasijo sami, niso vedno v statistikah; pri EV pa je medijska pokritost večja),
- definicije (arson/not, “vehicle fire” vs “battery fire”, “petrol/diesel” vs “all other fuels”) niso harmonizirane.
Sklep za Avstralijo:
- “EV 0,001–0,002%” je podprto, če računaš iz javno citiranih globalnih števil (511/40m ali 772/40m). (EVwire)
- “ICE ~0,1%” in posledično “50–100×” je preveč samozavestno, ker je to tipično mešanica različnih definicij in različnih časovnih osnov.
Kratek povzetek “kaj vzeti s sabo”
Če želiš, ti lahko pripravim še “najbolj pošten” primerjalni okvir (kaj bi moralo biti enako na obeh straneh: arson da/ne, letna incidenca na 100.000 vozil, definicija “EV” = BEV vs BEV+PHEV, itd.) in potem izračunam razpone (best-case / worst-case) za razmerje tveganj.
- Švedska izjava: številke se ujemajo z MSB, a “20×” je metodološko vprašljiv, ker MSB EV števec izloča požige in ni popolna statistika, medtem ko ICE številke pogosto vključujejo požige in širše definicije. (MSB RIB)
- Avstralija izjava: EV del (0,001–0,002%) je razumno utemeljen na globalnih številkah; ICE del (0,1% in 50–100×) je bistveno manj robusten. (EVwire)
BTW, izjave se preverja na peš, ne ponovno s četgptjem. Ce jih s chatgptjem in dobis drug odgovor, vrednost in kredibilnost zadeve se malo pade
Kaj ima to veze, fact je da bolj gorijo, oz veckrat. Kje pa je dokaz da bodo starejsi EV pogosteje zagoreli? Mogoce pa ai ve to.
Podatki, takšni, so za osveščanje javnosti, ki je že itak na vsakem koraku bombandirana s strani medijev in oseb, kot so tukaj, kako je EV bruh in sranje. To vsekakor ne bo pripomoglo k agendi čistejšega zraka, za katerega se eni zavzemamo.Ni mi še vedno najbolj jasno, zakaj je to za tebe tako zelo pomemben podatek? Si poklicen gasilec? Koliko gorečih vozil si videl v življenju? 1? Jaz nobeno. Torej zakaj omedlevaš od sreče vsakič, ko ti tvoj balon servira ta podatek?
Da, z vsakim postom se vidi, da ne znaš zares uporabljati teh LLM orodij in neupravičeno pričakuješ čudeže od njih. ChatGPT idr. nikoli ne podajo enakega odgovora (ker v osnovi tako delujejo) in da, drži, za resno delo in ko moraš dejansko odgovorno stati za izdelkom, moraš vse sam preveriti (večji kot si strokovnjak na nekem področju, hitreje in lažje je to). Sicer za forumske debate ipd. pa zadostuje, če daš drugemu plačljivemu LLM za preveriti in potem morda še tretjemu in se spet vrneš k prvemu, verjemi da do te točke je odgovor veliko bolj zanesljiv kot je bil v prvi inačici, a seveda še vedno ti ne uide domača naloga, da vsaj na uč malo vse skupaj pogledaš, če kaj posebej ne izstopa in ni logično zapisanoBTW, izjave se preverja na peš, ne ponovno s četgptjem. Ce jih s chatgptjem in dobis drug odgovor, vrednost in kredibilnost zadeve se malo pade
