Letalske nesreče in potovanja

LeQuack

Guru
26. avg 2007
7.013
3.527
113
41
Lj
Torej ker so zadnje leto dosti popularne letalske nesreče me zanima, koliko ljudi ki se odloča za potovanja ima pomisleke pri potovanju z letalom? Na primer s katero družbo bo letel (varnostna statistika), s katerim letalom bo letel (spet statistika), letnik letala, lokacija sedeža na samem letalu in podobne zadeve. Ali vam je zato vseeno in izberete najcenejšo varianto ali kaj drugega?
Morda raje razmislite o bližjih počitnicah ali to na vas ne vpliva in je cena glavno določilo?

Sam sicer nimam nekega prirojenega strahu do letenja in letel sem že, je pa zmeraj nek dvom v ozadju, ki pravi da bi šel lahko na primer z ladjo ali pa z avtom. Čeprav statistika načeloma kaže v prid letalom napram recimo avtomobilu, je tisti občutek, da je nekdo drug odgovore za tvojo usodo. Ne samo pilot, ampak tudi serviserji, ki letalo popravljajo in vzdržujejo. Vse to se mora uskladiti, da letalo normalno leti. In tudi drugače je če se pokvari avtomobil, kjer pač zapelješ s ceste in pokličeš servis, ali pa če se pokvari letalo.

Še malo statistike spodaj. V povprečju naj bi na teden umrlo nekje 20 ljudi (seveda ne enakomerno).






Tu pa še nekaj seznamov:

Seznam letalskih nesreč po letih


Seznam letalskih nesreč sortiran po letalskih družbah


Seznam letalskih nesreč po kraju nesreče

 
Nazadnje urejeno:

shift

Guru
20. jul 2007
9.862
2.246
113
za šankom
cenejša karta ne pomeni "slabše" letalske družbe.pri meni v praksi ravno obratno.vedno ko iščem karte imajo etihad,emirates,delta,qunatas,BA cenejše karte od konkurence.vseeno mi je tudi ali je letalo boeing ali airbus.nek dvom je tudi pri meni vedno prisoten in se tolažim nekako s tem da če se že zgodi itak nimaš kaj storiti.lahko se v zraku,avtu,kolesu,vlaku.če potuješ recimo v egipt,tunizijo,tajsko in ostale podobno razvite države je smiselno imeti v glavi da imaš veliko večjo šanso da se ti zgodi kaj drugega kot da bi se zalomila sama pot z letalom.recimo ko sem bil na A380 etihada sem imel občutek da se ti ne more v takem letalu zgoditi nič.ampak saj veš kako je tudi na titaniku so imeli ta občutek
evil.gif
 

Jernej

Fizikalc
18. avg 2007
7.124
0
36
Resno, ob vsem dogajanju na slovenskih cestah imaš občutek, da si v avtu sam gospodar svoje usode? Geistfahrerji, slabo vzdrževane ceste, pesek na cesti, prehitri sovozniki, alkoholizirani sovozniki... res, na cestah se ti, če voziš po predpisih in v izpravnem avtu, ne more popolnoma nič narediti.

Statistika pri letalskih družbah me spominja na statistiko pri lotu. Ljudje mislijo, da če je na zadnje padla ena številka, da bo tudi naslednjič (ali pa da naslednjič zagotovo ne bo... v bistvu ne vem, kaj se mota ljudem po glavah). Iz tega naredijo celo znanost, tople številke, hladne številke...

Če letalska družba leti v/iz EU, potem mora zadostiti našim standardom o varnosti. Verjamem, da bo kdo zatrdil, da je vse skupaj ena bedarija in da jih nihče ne spoštuje in blabla. Tega enostavno ob vseh protokolih (s strani pilotov in vzdrževalnega osebja) ne morem verjeti.

Če je že katera letalska družba "bolj varna", potem je to tista, ki je pred kratkim imela major nesrečo. Zavedajo se, da bo še ena nesreča pomenila konec za njih (paranoičnih in vraževernih potnikov je ogromno) in zato še povečajo varnostne standarde.


Žal je strah pred letenjem nič drugega kot paranoja. Alternative so čepenje doma ali avtomobilski izleti po hitri cesti mimo Trebnjega proti Hrvaški
smirk-1.gif
.



Je pa res ena stvar, ki bi drastično zmanjšala število smrtnih žrtev v letalstvu (pri tistih nesrečah, kjer se letalo tako ali drugače ustavi na tleh v enem kosu) in nimam pojma, zakaj je ne začnejo realizirat.

Obrniti vse potniške sedeže za 180 stopinj.
 

alex3

Pripravnik
7. jul 2009
85
0
6
Jaz razmišljam takole: Če letalo pade dol, v 99,9% umreš. Sploh če je strmoglavljenje brez zasilnega pristanka, si v sekundi, dveh odrešen vseh muk. Na drugi strani pa je avto, kjer po statistiki več ljudi ostane trajnih invalidov, kot pa je mrtvih. In če bi lahko izbiral, grem raje na drugi svet, kot pa da sem do konca življenja rastlina.

Pa še ladja... če bi že lahko izbiral način smrti, spet raje vidim, da je vsega konec v par sekundah, kot pa da se nekaj ur borim za življenje sredi oceana, nato pa ravno tako izdihnem.

Glede sedežev v letalu ... bral sem en članek, kjer so razlagali, da bi veliko naredili že, če bi v letala začeli vgrajevati sedeže in pasove po avtomobilskih standardih. Glede obračanja sedežev za 180 stopinj pa mislim, da pri potnikih ne bi bilo dobro sprejeto. Večina hoče sedeti v smeri vožnje.
 

PIC

Fizikalc
17. avg 2007
2.466
2
38
ksz...

Jaz sem zadnji 2 leti bolj ali manj doma na letalih, pa je zanimivo, da nek obcutek v zelodcu imam, ampak to sele zadnje nekaj let, prej tega problema ni bilo. Se pa potolazim, da sem statisticno v zelo varnem prevoznem sredstvu, poleg tega pa, kot so napisali predhodniki, v primeru, da gre kaj narobe, je hiter in nebolec konec zagotovljen
smile-1.gif
.

LP,
PIC
 

Numy

Majstr
1. jan 2008
9.855
385
83
Ko berem pametovanja folka tukaj, kako celo leto vozijo na istih gumah, iščejo cheapass avto servise in podobne neumnosti, si mislim, tukaj je pa varnost vsakemu res zadnja briga. Vsaj ko sami skrbijo zanjo. Ko je odgovoren nekdo drug, bi vsi iskali dlako v jajcu.
 

ferdo

Guru
3. sep 2007
10.391
3.837
113
Ljubljana
hmpg.net
"Sploh če je strmoglavljenje brez zasilnega pristanka, si v sekundi, dveh odrešen vseh muk."

Saj ne da bi strašil, ampak če letalo začne padati iz 9-10 k metrov, imaš pravzaprav še zelo veliko časa, da razmisliš kaj vse bi lahko naredil bolje, pa nisi:)
 

LeQuack

Guru
26. avg 2007
7.013
3.527
113
41
Lj
Ja po moje je tistih nekaj minut, ko padaš najbolj strašnih, ker dejansko nimaš izhoda. Sicer je tudi res, da preveč rad gledam tisto oddajo na National Geographic, Air Crash IInvestigation ( http://www.natgeochannel.co.uk/Programmes/air-crash-investigation )

V vojaških letalih imajo na primer sedeže, ki se izstrelijo. V komercialnih kaj takega ne bo videti zaradi stroškov. Čudi pa me, da ne izumijo vsaj nek sistem, ki bi ob katastrofalni napaki ustavil letalo, na primer nek sistem padal, ki ustavijo celotno letalo ali pa kaj v tej smeri. Iz zgornjih oddaj je ponavadi izvedeti tudi to, da pride velikokrat zaradi nesreče zaradi vzdrževanja. Serviserji pač niso toliko plačani kot piloti in tako tudi manj motivirani.

Seveda je dobro, da so neke EU ali druge regulacije, vendar leti so še vedno komercialni in težijo k zmanjšanju stroškov in k temu, da so letala čim bolj obremenjena. Tako da nekaj je teorija nekaj pa praksa.
 

uncle_sam

broker
25. sep 2007
3.192
1.685
113
40
Zakaj ni padal na potniških letalih? Veliko letal (sklicujoč na omenjeno oddajo) še kar nekaj časa kruza preden treščijo...lepo bo potnike ven "pometali" na oni ziheraški vojaški način (ko se padalo takoj odpre)...hitrost potniškega letala pa se tudi lahko zmanjša na tako, da so izkoki še mogoči?!
 

LeQuack

Guru
26. avg 2007
7.013
3.527
113
41
Lj
Ja magar bi jih lahko ven pometali kar s sedeži vred, sedež pa bi imel padalo. Tako bi bil lahko sistem avtomatiziran in potnike ne bi bilo treba poučiti prej o uporabi. No, na koncu spet pridemo do stroškov.

Je pa tudi res, da niso vse nesreče rešljive. Ko je 180 potnikov umrlo na letalu Adrie na poti v Korziko potniki in tudi posadka do zadnjih sekund niso vedeli, da je kaj narobe, potem pa so se zaleteli v goro.
 
Nazadnje urejeno:

LeQuack

Guru
26. avg 2007
7.013
3.527
113
41
Lj
Sicer pa sem imel jaz prej v mislih bolj padal za celotno letalo kot tako, ne posebej za potnike. Za primer sem pripel sliko spodaj, ta mehanizem je sedaj že preizkusno v nekaterih manjših sodobnih letalih in je tudi dokazano že rešil življenja.

parachute.jpg



Za večje letali bi seveda potrebovali večje padalo ali pa več manjših padal, nameščenih na različnih mestih. Strošek dosti manjši kot posamezna padala za potnike in tudi bolj uporaben (tudi pri nizkih nesrečah, kjer potniki ne bi imeli časa izstopiti) in še ni problema z dekompresijo.

The device used is known as the Cirrus Airframe Parachute System (CAPS). When a plane has lost all its power, all the pilot do is to pull a red T-shaped CAPS handle in the cockpit. This then fires a solid-fuel rocket that deploys the parachute within a few seconds. The force of landing when using this parachute is comparable to a 10-foot drop. The parachute is deployed at speeds over 100 miles per hour and can safely deploy at altitudes as low as 300 feet. So, in 2002, the CAPS was used and the pilot was gently dropped onto the ground in Texas. It was the first time in aviation history that such a parachute had been successfully used in an actual emergency. To date, they have been successfully used in four such emergencies, saving up to 8 lives.
 
Nazadnje urejeno:

Spirit

propeler
18. jul 2007
5.746
1
36
Citat:
Uporabnik LeQuack pravi:
Sicer pa sem imel jaz prej v mislih bolj padal za celotno letalo kot tako, ne posebej za potnike. Za primer sem pripel sliko spodaj, ta mehanizem je sedaj že preizkusno v nekaterih manjših sodobnih letalih in je tudi dokazano že rešil življenja.

parachute.jpg

Ni vse tako enostavno:
takšno manjše športno letalo kot je na tvoji sliki leti s hitrostjo (recimo) 180km/h (odvisno od tega v kakšnem režimu leta je), težko pa je 1.000kg ali manj.

Na drugi strani pa imaš tako letalo, kot je letos strmoglavilo ob Braziliji, Airbus A330, teža 200.000kg, hitrost 800km/h v potovalnem režimu leta.

Nisem fizik ampak kmečka logika mi pravi, da bi moralo biti padalo res ogromno, procedura odpiranja padala v takem primeru pa zelo komplicirana in težavna (prava hitrost, višina, nagib, teža letala...)... Letalo bi ob "pristajanju" z odprtim padalom še vedno treščilo ob kopenska tla ali v morje s preveliko hitrostjo in povsem nekontrolirano.

Je več šans, da pilota pravilno in lepo pristaneta letalo na način kot sta bila za to izšolana.


Zdaj pa nehajte komplicirat okoli tega in se sprijaznite že enkrat, da letenje ni noben grozen bav-bav.
 

shift

Guru
20. jul 2007
9.862
2.246
113
za šankom
po tvoji nalimani statistiki imaš več šans da umreš na kolesu in na pešhondi kot v letalu.
kje so šele rolerji,motorji...
 

Primus

Fizikalc
23. avg 2007
1.719
82
48
Osrednje Slovenska
1drv.ms
Zadnjih 17 let vsako leto preletim več kot 50.000 km z letali raznoraznih letalskih družb, večinoma v kraje v bližini ekvatorja, pa me do lani ni niti malo skrbelo glede varnosti. Žal pa so se stvari spremenile iz dveh razlogov: klimatske spremembe in kompozitni materiali v letalih.

V 80ih in 90ih letih prejšnjega stoletja je bila klima popolnoma drugačna od sedanje, večina turbulenc in vremenskih vplivov se je končala, ko je letalo preseglo višino 5-6 km, le zelo redko se je kaj dogajalo tudi višje, na 8ih km, nikoli pa na 10ih, ali pa še višje. Zadnja leta pa praktično vsi leti (okolica ekvatorja) potekajo na višinah 12 km, pa se kljub temu ne morejo izognit turbulencam (julija sem se vrčal z Maldivov in smo celo pot leteli na višina 40.000 čevljev (12km) in ves čas leta (šele nad Evropo se je umirilo) doživljali precej hude turbulence. Menda sedaj segajo celo do 15 km visoko. Problem? Problem je v tem, da so letala konstruirana, da dosegajo max. višino 12km (kjer naj bi bilo ozračje mirno) in zato ne morejo nad turbulence. Ta letala brez težav prenašajo turbulence na nižjih višinah, kjer je razlika med tlakom v letalu in zunanjim tlakom majhna, na 12km pa je razlika med obema tlakoma ogromna in zato je latalo že ob mirnem letu zelo obremenjeno. Močne turbulence na veliki višini postajo vse pogotejše in vedno večji problem.

Problem kompozitnih materialov pa je v tem, da ne prevajajo elektrike (kot aluminij) in so sicer zelo trdni, ampak pri direktnem udarcu pa hitro počijo (aluminij in titan sta v takem primeru bolj prožna). In tu nastopijo strele, ki so tudi vedno močnejše (klimatske spremembe) in ob udarcu v letalo večkrat poškodujejo kompozitni material (luknja).

Seveda se niti pod razno ne bom odrekel potovanjem, vendar pa so se stvari spremenile in kljub temu, da prav uživam v turbulencah (občutki kot na RollerCoasterju), zadnje čase večkrat pomislim, da letala niso dizajnirana za tako močne turbulence na velikih višinah.

zunanji tlak:
na 12 km=0.1853 atm
na 8 km=0.3518 atm
tlak v kabini
na 2 km=0.7846 atm

razlika 12-2=0.6 atm
razlika 8-2=4,3 atm

Razlika med zunajim in notranjim tlakom (za višini 12km in 8km) je torej skoraj 50% in najbrž je vsaj toliko večja tudi obremenitev trupa.
 

hitra_kaca

Pripravnik
8. avg 2007
106
0
16
Hm, to ni delovalo niti pri vojaških letalih.... So se katapultni sedeži izkazali precej bolje. Katapultni sedeži v civilnem letalu..., če imajo potniki sedaj vsaj nekaj možnosti za preživetje, jih s katapultnimi sedeži ne bi imeli praktično nič (večina bi jih umrla ali dobila hude telesne poškodbe že ob sami izstrelitvi, oslai pa ob pristanku; preživel bi kvečjemu kakšen pro...).
 

Jernej

Fizikalc
18. avg 2007
7.124
0
36

Samo trup je tlačno krožno obremenjen od znotraj navzven, medtem ko so sile vremena od zunaj navznoter. Po tej logiki ob konstantni strukturni trdnosti manjši zunanji tlak dejansko deluje nasproti silam vremena
confused-1.gif
.

Pa ne se smejat moji logiki, če je obupno napačna.
 

KillaKHAN

Guru
27. avg 2008
17.805
1.121
113
sedežev ne zasučejo za 180° ker je veliko večja verjetnost poškod zaradi leta raznih stvari od zadaj naprej, ko se začne nenadoma upočasnjevat ta zadeva - in to bi povzročilo hujše poškodbe že pri manjših nesrečah, čeprav sam pojemek lažje prenesemo z hrbom na steno
 

Jernej

Fizikalc
18. avg 2007
7.124
0
36

V septembrskem ŽIT-u je članek na to temo. Ni toliko problem fleksija hrbtenice, ampak udarci v glavo. Neznani leteči predmeti so problem, ampak zato pa se vse pospravi v overhead predale.

Kakšen je pa pravzaprav razlog, da ne uvedejo trotočkovnih varnostnih pasov? (razen €€€ seveda)
 

hitra_kaca

Pripravnik
8. avg 2007
106
0
16
Verjetno to, da ne bi bistveno zmanjšali števila ponesrečenih in/ali stopnje poškodb. Največ je poškodovanih tako ali tako zaradi tega, ker niso privezani, ko sedijo. Saj se jih veliko noče privezati niti v avtomobilu, kaj šele v avtobusih... :-( Ob zasilnem pristanku je predpisan položaj, vprašanje pa je koliko potnikov se ga drži :-( Itak je tako, da so bila varnostna pravila v letalstvu razvita na težji način (izkušnje ob nesrečah).
Obrnjene sedeže je imel BaC 1-11, ampak očitno niso bili najboljša ideja...