Citat:
Manj polnega plina, več "Ground-Effecta"
Postopno obrezovanje motorjev in nadaljnji razvoj aerodinamike sta v preteklih letih vodila k temu, da se je v formuli ena vedno več vozilo s polnim plinom. Dirkalne steze, na katerih je 70 odstotni delež polnega plina, niso več posamičen primer in celo nekdanji zavoji, ki so od voznikov zahtevali korajžo, kot sta na primer znamenita Eau Rouge in Blanchimont v Spaju, vozniki sedaj brez težav prevozijo s polnim plinom.
Toda, to bi se lahko kmalu spremenilo, kajti v zakulisju ekipe v sodelovanju s Fio, načrtujejo novo formulo ena, ki bo odleta 2013 naprej kazala povsem novi obraz. Že v lanskem septembru smo lahko izvedeli, da se vračajo turbo motorji, toda postopoma v javnost prihajajo tudi detajli o šasiji. Očitno se tudi na tem področju načrtuje obsežna reforma.
"Aktualni pravilnik predvideva "Ground-Effect" dirkalnike, 15 colska platišča, standardizirano zadnje krilce, daljše stranske zaboje in nekaj drugih detajlov," izda Sam Michael, tehnični direktor ekipe Williams. "razprave o tem so pravkar v teku in računam, da bomo na prihodnjem sestanku tehnične delovne skupine konec tega meseca sprejeli odločitev."
Soglasje tehnične delovne skupine za načrte, ki sta jih po naročilu Fie izdelala Rory Byrne (Ferrari) in Patrick Head (Williams), je le še formalna zadeva, kajti te spremembe mora konec maja potrditi svet Fie. Od tod naprej lahko ekipe nastavijo prve študije pravilnika za leto 2013. "Takoj ko bo pravilnik sprejet, se bomo začeli ukvarjati z dirkalniki generacije 2013," tako Michael.
Cilji pravilnika so jasno definirani. Zmanjšanje porabe goriva za okrog 30 odstotkov, znižanje zračnega upora in pritisne sile k tlom, manjši delež polnega plina, da bodo dirkalniki težje vozni in sistem KERS, da bo formula ena pokazala svojo okoljevarstveno noto. "Zračni upor naj bi bil znižan na nivo Monze," potrdi Michael in nakaže, da bi lahko pri tem prišlo do obrezovanja današnje aerodinamike za 50 odstotkov.
Istočasno pa ekipe verjamejo, da je to prava poto do večjega števila prehitevanj, kajti sedaj se bo zahteval nekoč prepovedani in očrnjen Ground-Effect. "Namesto ploščatega dna dirkalnika bomo sedaj na obeh straneh dna imeli kanal." In kakšna je prednost? Sled Ground-Effecta se voznik, ki vozi za nasprotnikom, ne sooča več s tako močnimi zračnimi vrtinčenji, kot je to primer pri današnji aerodinamiki.
Poleg tega pa tehnični šef Williamsa trdi, da bodo ekipe najverjetneje uvedle tako imenovane Turbo-Compoud motorje. "Nič ne govori proti temu. Dovoljeno je, da se za turbo polnilnikom namesti električni motor." Pri teh motorjih gre, po navedbah v Wikipedii, za motor z notranjim izgorevanjem, pri katerem se uporablja energija izpušnih plinov in to ne samo skozi turbino turbinskega polnilnika, temveč tudi skozi priključeno dodatno turbino.
Za oblikovalce šasij se bo zaradi novega pravilnika motorjev veliko spremenilo. Že sama vgradna arhitektura bo povsem drugačna. "To bo zagotovo veliki izziv," pravi James Key, tehnični šef ekipe Sauber, ki pa pojasni, da tačas še ne vedo, kaj vse se bo spremenilo. Primer: "S kakšnim nivojem vibracij moramo računati? Jasno je le, da bo drugačen. Neznanka so tudi dejavniki kot so obremenitve pri prenosu moči. Zato nas čaka zelo veliki izziv. Znano je le to, da lahko ekipe tačas le ocenjujejo, toda zaenkrat je to težko, da bi natančno vedeli, na kaj se moramo pripraviti. Menim, da se bosta pri motorju spremenili tudi krivulji zmogljivosti in navora."
Key pri tem razloži: "Izhajali smo iz tega, da bi morali dirkalnik graditi okrog V-10 motorja. Potem je prišel V-8 motor, ki ni bil v celoti drugačen. Način, kako smo morali reagirati na prenos menjalnika, z učinkom dirkalnika, z načini vožnje dirkačev, se bo zagotovo spremenil. Priča bomo torej zelo velikim izzivom, toda le-te moramo najprej stoodstotno razumeti."
"Dobili bomo pravilnik motorja in šasije, ki bodo povsem drugačna, sestavimo dirkalnik in potem naj bi razumeli, kako naj paket v tem ali onem področju izgleda. Imeti moramo skoraj ločene programe za šasijo in motor, razumeti, kaj je optimalno za obe področji in šele potem sestaviti dirkalnik," tako Key, ki opozarja pred tem, da bi se osredotočali samo na eno področje in potem zašli v slepo ulico.
"Sistem KERS bo v pogledu na čase krogov imel veliko večji pomen, prav tako na učinek goriva." Ali bo s tem aerodinamika izgubila na pomembnosti? "Nekaj malega se lahko se spremeni. Veliko vlogo bo preko pnevmatik igral tudi mehanski oprijem, toda verjamem, da bo aerodinamika tudi v prihodnje igrala svojo vlogo. Kajti, moramo biti pošteni: Ekipe so tačas tudi naravnane na to področje."