Pomlad je tu in s tem čas, ko ponavadi poskrbimo za vzdrževanje klimatske naprave. V naslednjem prispevku vam bom na kratko opisal, kaj je potrebno storiti za pravilno delovanje klimatske naprave in kako pogosto to izvajamo. Podal bom okvirne cene, obenem pa vas vabim, da sami sporočite, koliko ste kje plačali za servisiranje klimatske naprave.
Za začetek si poglejmo poenostavljeno skico klimatske naprave v vozilih:
Med glavnimi komponentami najdemo kompresor, dva izmenjevalca toplote (evaporator, condenser), ekspanzijski ventil (nekatera vozila imajo namesto slednjega kapilarno cevko) ter sušilec oziroma filter. Poglejmo si najpomembenjše dele oziroma dele, ki so najbolj "pokvarljivi" po vrsti:
1) KOMPRESOR: Sestavljen je iz elektromagnetne sklopke ter samega kompresorskega dela, njegova naloga pa je stiskanje/poganjanje hladilnega sredstva (plina) po sistemu. Kot vsak kompresor tudi kompresor klime potrebuje olje za delovanje. To olje se imenuje PAG in obstaja v verzijah z različnimi viskoznostimi, zato je pomembno, da sistem napolnimo z oljem ustrezne viskoznosti. Skoraj vedno se kompresor pokvari zaradi neustreznega vzdrževanja, t.j. zaradi pomanjkanja olja ali neustreznega olja. V najboljšem primeru zgori le elektromagnetna sklopka, ki se jo pri večini kompresorjev da zamenjati in je zato strošek popravila bistveno nižji, kot če zamenjamo celoten kompresor.
2) SUŠILEC/FILTER: Sušilec oziroma filter skrbi za čisto hladivo. Napolnjen je z aktivnim granulatom, ki je bele barve, s časom pa doseže rjavo barvo ga je potrebno zamenjati. Ker je granulat "zapakiran" v masivno kovinsko ohišje, je njegovo barvo nemogoče spremljati, zato naj bi se filter menjalo vsake 2 leti (teoretično). Predvsem pri nas v Sloveniji se tega ne počne, zato je veliko okvar na klimatskih napravah. Strošek menjave ni velik, saj sam filter ni drag in je ponavadi na lahko dostopnem mestu, zato priporočam menjavo vsake štiri leta, saj tako preprečimo okvare na klimatski napravi, obenem pa se tudi poveča učinkovitost hlajenja.
3) EKSPANZIJSKI VENTIL/KAPILARNA CEVKA: Okvare ekspanzijskega ventila oziroma kapilarne cevke so redke, večinoma pa so pogojene z (ne)menjavo sušilca/filtra. Tujek "zamaši" ventil oziroma cevko, kar privede do nedelovanja klimatske naprave oziroma celo do poškodb na kompresorju. Če redno ustrezno vzdržujemo klimatsko napravo, potrebe po menjavi ekspanzijskega ventila oz. kapilarne cevke ni.
POLNJENJE VZDRŽEVANJE KLIMATSKE NAPRAVE
Večina uporabnikov misli, da je vse, kar je potrebno narediti za klimatsko napravo to, da dopolnimo plin, kar preprosto ne drži. Sodobni servisi imajo (oziroma naj bi imeli) sodobne avtomatske naprave za vzdrževanje klimatskih naprav, ki sistem servisirajo v več korakih:
a) ODSESOVANJE - v prvem koraku stroj posesa hladivo (plin) iz hladilnega sistema
b) EVAKUIRANJE - v tem koraku, ki naj bi po nemških standardih trajal 20min, stroj posesa preostali plin in predvsem nečistoče iz sistema
c) IZPUST STAREGA OLJA - stroj posesa staro olje, vendar le tisto iz sistema, ne pa tudi iz kompresorja
d) POLNJENJE SVEŽEGA OLJA - v sistem se napolni sveže PAG olje ustrezne viskoznosti, v enaki količini, kot je bilo v sistemu starega olja, plus približno 10ml
e) POLNJENJE UV SREDSTVA - ta korak se ponavadi izpusti, saj pride v poštev le v primeru, ko sistem pušča
d) POLNJENJE HLADIVA - v zadnjem koraku stroj napolni sistem z ustreznim hladivom (sodobne klimatske naprave >1996 - plin R134a, starejše klimatske naprave <1996 - plin R12)
Na koncu je potrebno ročno preveriti, če klimatska naprava deluje pravilno preko manometrov na stroju. Celoten postopek traja približno 20-30min, vmes stroj preveri tudi tesnenje sistema.
Glavni problemi pri nas so, da serviserji ne dajo celotnega postopka skozi, ampak le dopolnijo plin, kar je zelo narobe. Če vzamemo povprečen sistem, v katerega gre približno 650g hladiva in je po nekaj letih v njem le še 500g hladiva, vam v praksi za 150g hladiva zaračunajo 30€, kar je veliko. Nekateri se pred strankami pohvalijo z dejstvom, da so dodali UV barvilo, čeprav to sploh ni potrebno (je pa veliko ceneje kot dodajanje olja). Za kvaliteten servis klimatske naprave, pri katerem se v celoti posesa hladivo, prečisti sistem, preveri tesnost, doda olje in napolni hladivo, boste navadno odšteli 40-50€, mogoče celo več. Zelo malo avto servisov nudi tako vzdrževaje pod to ceno. Morda boste morali še nekaj prišteti, če so se v vašem sistemu v kabini zaredili mikroorganizmi, ki povzročajo smrad in jih je potrebno s posebnimi kemičnimi sredstvi uničiti.
Vabim vas, da izrazite vaše izkušnje in ceno, ki ste jo plačali pri nekem servisu, da lahko naredimo primerjavo.
Za začetek si poglejmo poenostavljeno skico klimatske naprave v vozilih:
Med glavnimi komponentami najdemo kompresor, dva izmenjevalca toplote (evaporator, condenser), ekspanzijski ventil (nekatera vozila imajo namesto slednjega kapilarno cevko) ter sušilec oziroma filter. Poglejmo si najpomembenjše dele oziroma dele, ki so najbolj "pokvarljivi" po vrsti:
1) KOMPRESOR: Sestavljen je iz elektromagnetne sklopke ter samega kompresorskega dela, njegova naloga pa je stiskanje/poganjanje hladilnega sredstva (plina) po sistemu. Kot vsak kompresor tudi kompresor klime potrebuje olje za delovanje. To olje se imenuje PAG in obstaja v verzijah z različnimi viskoznostimi, zato je pomembno, da sistem napolnimo z oljem ustrezne viskoznosti. Skoraj vedno se kompresor pokvari zaradi neustreznega vzdrževanja, t.j. zaradi pomanjkanja olja ali neustreznega olja. V najboljšem primeru zgori le elektromagnetna sklopka, ki se jo pri večini kompresorjev da zamenjati in je zato strošek popravila bistveno nižji, kot če zamenjamo celoten kompresor.
2) SUŠILEC/FILTER: Sušilec oziroma filter skrbi za čisto hladivo. Napolnjen je z aktivnim granulatom, ki je bele barve, s časom pa doseže rjavo barvo ga je potrebno zamenjati. Ker je granulat "zapakiran" v masivno kovinsko ohišje, je njegovo barvo nemogoče spremljati, zato naj bi se filter menjalo vsake 2 leti (teoretično). Predvsem pri nas v Sloveniji se tega ne počne, zato je veliko okvar na klimatskih napravah. Strošek menjave ni velik, saj sam filter ni drag in je ponavadi na lahko dostopnem mestu, zato priporočam menjavo vsake štiri leta, saj tako preprečimo okvare na klimatski napravi, obenem pa se tudi poveča učinkovitost hlajenja.
3) EKSPANZIJSKI VENTIL/KAPILARNA CEVKA: Okvare ekspanzijskega ventila oziroma kapilarne cevke so redke, večinoma pa so pogojene z (ne)menjavo sušilca/filtra. Tujek "zamaši" ventil oziroma cevko, kar privede do nedelovanja klimatske naprave oziroma celo do poškodb na kompresorju. Če redno ustrezno vzdržujemo klimatsko napravo, potrebe po menjavi ekspanzijskega ventila oz. kapilarne cevke ni.
Večina uporabnikov misli, da je vse, kar je potrebno narediti za klimatsko napravo to, da dopolnimo plin, kar preprosto ne drži. Sodobni servisi imajo (oziroma naj bi imeli) sodobne avtomatske naprave za vzdrževanje klimatskih naprav, ki sistem servisirajo v več korakih:
a) ODSESOVANJE - v prvem koraku stroj posesa hladivo (plin) iz hladilnega sistema
b) EVAKUIRANJE - v tem koraku, ki naj bi po nemških standardih trajal 20min, stroj posesa preostali plin in predvsem nečistoče iz sistema
c) IZPUST STAREGA OLJA - stroj posesa staro olje, vendar le tisto iz sistema, ne pa tudi iz kompresorja
d) POLNJENJE SVEŽEGA OLJA - v sistem se napolni sveže PAG olje ustrezne viskoznosti, v enaki količini, kot je bilo v sistemu starega olja, plus približno 10ml
e) POLNJENJE UV SREDSTVA - ta korak se ponavadi izpusti, saj pride v poštev le v primeru, ko sistem pušča
d) POLNJENJE HLADIVA - v zadnjem koraku stroj napolni sistem z ustreznim hladivom (sodobne klimatske naprave >1996 - plin R134a, starejše klimatske naprave <1996 - plin R12)
Na koncu je potrebno ročno preveriti, če klimatska naprava deluje pravilno preko manometrov na stroju. Celoten postopek traja približno 20-30min, vmes stroj preveri tudi tesnenje sistema.
Glavni problemi pri nas so, da serviserji ne dajo celotnega postopka skozi, ampak le dopolnijo plin, kar je zelo narobe. Če vzamemo povprečen sistem, v katerega gre približno 650g hladiva in je po nekaj letih v njem le še 500g hladiva, vam v praksi za 150g hladiva zaračunajo 30€, kar je veliko. Nekateri se pred strankami pohvalijo z dejstvom, da so dodali UV barvilo, čeprav to sploh ni potrebno (je pa veliko ceneje kot dodajanje olja). Za kvaliteten servis klimatske naprave, pri katerem se v celoti posesa hladivo, prečisti sistem, preveri tesnost, doda olje in napolni hladivo, boste navadno odšteli 40-50€, mogoče celo več. Zelo malo avto servisov nudi tako vzdrževaje pod to ceno. Morda boste morali še nekaj prišteti, če so se v vašem sistemu v kabini zaredili mikroorganizmi, ki povzročajo smrad in jih je potrebno s posebnimi kemičnimi sredstvi uničiti.
Vabim vas, da izrazite vaše izkušnje in ceno, ki ste jo plačali pri nekem servisu, da lahko naredimo primerjavo.