Smer vrtenja elektromotorja

oriolus

Fizikalc
12. avg 2009
3.787
15
38
124
Opis:
Motor je pogonski agregat na vertikalnem mini rezkarju, (http://www.chunghsiwh.com/product/16236_pic.html) ki sem ga uspel nekako popraviti (kupljen je bil rabljen, z opombo - bo ali pa ne bo), nato pa se je pojavil problem, ki ga ne uspem rešiti:
- motor deluje pri enosmerni napetosti 180V, ki jo dobi iz elektronike, ta med ostalim vključuje tudi brezstopenjsko regulacijo.
- smer vrtenja na motorju je označena z dvojno puščico <----->, sklepam, da to pomeni možnost levega in desnega vrtenja
- smer vrtenja vretena na tem stroju je vsaj po vseh posnetkih, ki so na voljo - desna.
- ker gre za enosmerno napetost, je možno vrtenje obrniti, vendar le z menjanjem položaja kabelskih čeveljčkov na elektronskem vezju.
- stator je brez navitja v obliki stalnega magneta - dveh polkrožnih lamel

Vse lepo in prav, vendar se ta moj motor lepo, brez sunkov in iskrenja pri višjih obratih vrti le v levo!
Ob tem, da je levo vrtenje precej neuporabno, mi tudi ni razumljivo, zakaj bi se lahko motor uporabljal za obe smeri, če ena ne deluje normalno...

Ker sem v tistih časih, ko še ni bilo možno dobiti ročne vrtalke s spremembo vrtenja, le to improviziral sam, opažam, da je problem enak - visoki obrati očitno povzročijo tolikšen zamik, da se prične iskrenje.

Če je tukaj kakšen strokovnjak (v to skoraj ne dvomim) ki bi vedel, kje iskati problem, bo morda marsikaj zame lažje.

LP
 

Samojed

el. zaščita
Osebje foruma
19. sep 2007
2.157
55
48
Osrednja Slovenija
Kolektorski motorji imajo takšne probleme, kot ga opisuješ (npr ročni vrtalnik s smerjo levo desno v levo vedno bolj cvili, ima manjšo moč itd). V osnovi se sicer da vsakega obrniti, pri tvojem primeru pač je negativna stran napačne smeri vrtenja še bolj očitna. Pri vsem skupaj mi pride na pamet le dvoje - ali je stator vstavljen narobe, in se zato vrti v "napačno" smer, lahko pa je navitje rotorja navito v narobe, čeprav mi ni povsem jasno ali je to sploh možno.

Se položaj krtačk da kaj prestaviti (imajo npr nesimetrično ohiške in bi z menjavo obeh ohišij lahko dobil kontra efekt?)
 

oriolus

Fizikalc
12. avg 2009
3.787
15
38
124
To s statorjem je tudi meni padlo na pamet. Glede nosilcev krtačk pa - 'na oko' ni videti kakšne večje razlike.
Koliko pa bi ta razlika lahko bila? Gre za milimetre, desetinke, stotinke?
Vem da se bo bralo kakor bedarija: ali je možno, da se je trajnemu magnetu zamenjala polariteta?
 

Samojed

el. zaščita
Osebje foruma
19. sep 2007
2.157
55
48
Osrednja Slovenija
Polariteta se ni zamenjala, če je pa stator simetričen je pa lahko narobe obrnjen. Pri krtačkah pa je težko govoriti o merah, ker so razlike v vsakem primeru majhne. Če se prav spomin izpred uhuhu let je zamik med 1 in 3 stopinjami.
 

oriolus

Fizikalc
12. avg 2009
3.787
15
38
124
Najlepša hvala za dosedanjo pomoč, Samojed!

Stator je simetričen, magnetne polovičke so na sredini in zalepljene na ohišje.
In sem ga pravkar obrnil, čeprav je sedaj tovarniška nalepka obrnjena na glavo.
V začetku sem mislil, da je problem rešen, ko pa sem motor obremenil z nekoliko konkretnejšim rezkanjem v koterm, so se težave kljub sedaj drugačni smeri vrtenja ponovile...

O elektroniki imam zelo malo znanja, pa vendar sem jo (elektroniko) za sedaj označil za krivca.
Še malo, pa bom vse skupaj pričel predelovati na pogon z običajno vrtalko...

Morda pa je še kakšna ideja?
 

Samojed

el. zaščita
Osebje foruma
19. sep 2007
2.157
55
48
Osrednja Slovenija
Kaj, a še vedno vrti v levo bp, v desno pa iskri?

Potem mi pa počasi že zmanjka idej. Če v eno smer deluje bp tudi elektronika ne more biti vzrok. Res pa nimam kake pametne ideje več. Daj še kakšno sliko gor, da malo vidimo kater hudič ti nagaja.
 

oriolus

Fizikalc
12. avg 2009
3.787
15
38
124
Ni čisto tako. Sedaj iskri v obe smeri, le da v eno manj, oziroma pri neobremenjenem motorju skoraj nič, potem pa tudi.
Takole je videti moja 'nočna mora' :

elektronika, (desno črna škatlica je hladilnik)
vert-elektronika.jpg


stikalo vklopa, reostat, varovalka:
vert-reostat.jpg


še nalepka na motorju:
vert-nalepka.jpg


Kolikšna je možnost, da je problem reostat? (upanje umre zadnje
wink-1.gif
)
 

Radirko

Fizikalc
18. avg 2007
6.242
0
36
Kaj si v prvem sporocilu mislil s tem, da je mozno smer vrtneja obrniti le z drugacnim priklopom ? A zadeva nima stikala za menjavo smeri ?

Ce ga ima in ce menjava smeri kljub temu ne deluje, potem je pac elektronika hin, in to tako, da izhodni FETi, ki ocitno skrbijo za regulacijo in menjavo smeri (stirje so ravno prav za ta namen) se niso prebiti, sicer bi imel lightshow iz njih takoj ob vklopu v "napacno" smer.

Je je motor zares mehansko v redu (najlazje bi ga bilo preizkusiti na drugi elektroniki, sicer pa step-down transformator ali vezan kot avtotransformator ter usmerniski mosticek) ?

Ali imas na voljo kaksen osciloskop, s katerim bi lahko preveril signale na gate FETov ?

Vezje izgleda dokaj enostavno, tako da ne more biti tak problem narisati izhodnega dela krmilja (od tistega cipa, ki je najbrz PWM generator in FET kontroler, ki generira tudi deadtime, do izhodnih tranzistorjev). Ko iams enkrat to narisano, si bos lazje predstavljal kaj vse bi lahko bilo narobe ... le motor najprej izloci kot potencialnega krivca.

Aja pa tisti "reostat" izgleda kot cisto navaden potenciometer. Reostat je mocnostni potenciometer in pri 500W motorju bi to bila zelo solidna pecica. Tale najbrz daje samo referencni signal PWM generatorju. Ali deluje v redu bos preveril z osciloskopom (oziroma za silo z voltmetrom ali pri izkljucenem napajanju z ohmmetrom).
 

Samojed

el. zaščita
Osebje foruma
19. sep 2007
2.157
55
48
Osrednja Slovenija
Kot je radirko napisal - elektronika s 4 izhodnimi tranzistorji bi morala znati obrnit smer. Sicer to, da ob obremenitvi iskri, je dokaj normalno za motor, ki je bil "obnovljen" in še ni utečen. Vprašanje kako je bil obnovljen, ali je bil rotor poravnan in očiščen, ali so bile krtačke zamenjane in če so bile - ali so notri prave glede na napetost in tok. Skratka vprašanj je kar nekaj. Če imaš le možnost, bi ta motor res preizkusil na drugem viru. Če imaš namen delati predelave, ga vseeno nekaj časa matraj, mogoče se unese. Ostalo je pa že tudi radirko napisal. Mene bolj kot drugo muči to, da nikjer ni kakega spodobnega kondenzatorja. Če je na izhodu zgolj dušilka, kondenzatorja pa ne, lahko po mojem mnenju to precej poveča iskrenje. Mogoče poskusi vzporedno z motorjem priklopiti kak kondenzator reda 0,47 do 1 mikrofarad, seveda vsaj 250V napetosti, bolje pa da je 400V.
 

oriolus

Fizikalc
12. avg 2009
3.787
15
38
124
@Radirko: Hvala tudi tebi za pomoč pri iskanju mojih težav!

Da začnem na koncu: žal sem res uporabil napačen izraz (reostat), elektronika mi ni ravno domača.
Za kontrolo nimam nobenih pripomočkov, vprašanje če bi osciloskop (čeprav vem kaj to je) sploh znal uporabiti, tako da sem odvisen od pomoči drugih.
Priklop levo-desno je res možen le z menjavo + - kontaktov motorja, stroj nima predvidenega vrtenja v obe smeri, le na motorju je ta možnost zarisana z dvojno puščico.

Po prebiranju forumov sem 'odkril' še eno možnost: pri obremenitvi in večjih obratih naj bi bila opcija za iskrenje krtačk tudi preboj izolacije na rotorju... možnosti poskusa, kakor ga predlagaš, žal nimam.

edit: vse to je zame 'mission inpossible', žal
 
Nazadnje urejeno:

Radirko

Fizikalc
18. avg 2007
6.242
0
36
Tudi jaz bi najprej okrivil motor in ne elektronike, glede na tvoj opis tezav in delovanja (pravis da regulacija deluje). Morda unicene krtacke, premajhen pritisk krtack, kaj tretjega ... tezko uganiti na daljavo, raje nesi h kaksnemu mojstru za take zadeve.

Osciloskop

180V DC dobis iz priblizno 130V AC. Ce imas pri roki kaksen transformator, ki ima sekundar vsaj 100V (lahko tudi izolacijski transformator, torej 230V/230V, da je le tokovna zmogljivost sekundarja vsaj 4-5A), ga lahko skupaj s usmerniskim mostickom uporabis kot nadomestni vir napajanja za preizkusanje, ki ne bo vseboval visjefrekvencne komponente (ta je posledica regulacije, ki poveca moznost za preboje).
 

oriolus

Fizikalc
12. avg 2009
3.787
15
38
124
Citat:
Uporabnik Samojed pravi:... Sicer to, da ob obremenitvi iskri, je dokaj normalno za motor, ki je bil "obnovljen" in še ni utečen. Vprašanje kako je bil obnovljen, ali je bil rotor poravnan in očiščen, ali so bile krtačke zamenjane in če so bile - ali so notri prave glede na napetost in tok ... Če imaš namen delati predelave, ga vseeno nekaj časa matraj, mogoče se unese.

Da zaključim zgodbo - prav v tem nasvetu, da naj ga nekaj časa 'matram' je bila rešitev. Odločil sem se - dokler bo delal, naj dela, potem pa vse skupaj predelujem. Vendar kaže, da ne bo treba.
Očitno je bil tudi vzrok iskrenja v legi krtačk, ki še niso bile utečene, lahko da sem jih obrnil med montažo, na to nisem bil pozoren.

Skratka: motor se je po nekaj urah delovanja unesel, iskri še čisto malo, le pri najvišji hitrosti.

In seveda še enkrat hvala obema za pomoč!