Pomoč pri baterijah

Yagi

Fizikalc
24. jan 2008
714
29
28
Pozdravljeni!

Ker je prišel čas, da moram na svojem elektro skuterju zamenjati Pb baterije (menjava za Li-Ion), se sedaj obračam po pomoč tudi na vas.
In sicer: iščem osebo, kateri je o teh zadevah mnogo jasnega (ne, da bi eksperimentiral) in sicer, da bi mi pomagal sestaviti, povezati itd. baterijski sklop. Baterije bom nabavil sam po predhodnem dogovoru s to osebo!
Glede baterij je neznanka samo še, katere bomo lahko vgradili (problem s prostorom).Ali celične (18xxx) ali večje blok vrjanta. Nekaj je teorija, drugo je praksa....!

Vsak nasvet, napotek in informacija, so dobrodošli! Je pa pogoj, da je iz Ljubljane (maks.okolica)


Lp, Yagi
 

Utisevalec

Guru
12. nov 2007
16.117
4.088
113
Tako na hitro, če hočeš sebi dobro in skuterju najboljše potem prizmatične/blok LiFePO4 vezane zaporedno do predvidene voltaže, kapaciteto izberi glede na potrebe oz. glej tudi na max. tok. Baterije vežeš na ustrezen BMS, polnilec načeloma lahko ostane enak kot ga imaš za Pb (odvisno kako deluje sicer, float charge za litij ni željen ampak če boš šel na večjo kapaciteto lahko ne bo problema).

Pri 18XXX boš imel težave ker boš moral kombinirat zaporedno/vzporedno vezavo. Balansiranje celic je nemogoče tako da se zanašaš na golo srečo da so celice približno enako dobre.
 

Yagi

Fizikalc
24. jan 2008
714
29
28
Citat:
Uporabnik Utisevalec pravi:
Tako na hitro, če hočeš sebi dobro in skuterju najboljše potem prizmatične/blok LiFePO4 vezane zaporedno do predvidene voltaže, kapaciteto izberi glede na potrebe oz. glej tudi na max. tok. Baterije vežeš na ustrezen BMS, polnilec načeloma lahko ostane enak kot ga imaš za Pb (odvisno kako deluje sicer, float charge za litij ni željen ampak če boš šel na večjo kapaciteto lahko ne bo problema).

Pri 18XXX boš imel težave ker boš moral kombinirat zaporedno/vzporedno vezavo. Balansiranje celic je nemogoče tako da se zanašaš na golo srečo da so celice približno enako dobre.

Hvala za ta odgovor.

Gledal sem Headway-eve 18140 (12Ah) in bi jih potreboval cca. 120 kom. Teža 43kg in pa V: 20,4l
Alternativa CALB 24 kom , teža cca. 60kg in V: 29,7l

Menjal se bo polnilec prav za Li-Ion, dodal BMS, nov bo tudi krmilnik (z regeneracijo). Kot omenjeno, problem pri baterijah bo prostor in pa deloma teža!


Lp
 

Utisevalec

Guru
12. nov 2007
16.117
4.088
113
Kakšne imaš specifikacije motorja oz. krmilnika.

Sedaj si imel 12V Pb (6x) torej nazivna napetost 72V?
 

Yagi

Fizikalc
24. jan 2008
714
29
28
Sedaj sem imel 4x12V (48V)in 40Ah Pb, motor je 48V 3000W (se bo tudi menjal za 72V)! Želja pa je, 72V in 60Ah!
 
Nazadnje urejeno:

Utisevalec

Guru
12. nov 2007
16.117
4.088
113
Manjka še bistven podatek koliko toka bo nov motor požrl (moč)?

Ne vem, osebno bi šel v blok/prizmatične celice ker:
- imaš navojne konektorje na katere navijačiš ustrezne ring konektorje z ustrezno žico oz. kar s sponkami (glede na podatke govorimo o tokovih 60A+, tu se ni za igrat)
- sama celica je bolj zaščitena (govorimo o alu celicah ne mehkih)
- dobiš jih z velikim razponom kapacitet tako da ji samo povežeš v serijo kolikor jih pač rabiš (manj celic, manj problemov)
- dobiš ustrezen BMS modul (24S v tvojem primeru) ki ima dejansko nadzor nad vsako celico

Pri več manjših celicicah jih moraš pravilno zvezat skupaj, v tvojem primeru verjetno po 5 vzporedno in potem po 24 zaporedno. Vezave vzamejo čas, ne pozabit da to pomeni veliko žice oz. konektorjev! Še 1x povdarjam da so tokovi 60A (oz. ne tako malih 10A pri vzporedni vezanih), če celica nima konektorja imaš celo jebo s tem (tavelike jih sicer imajo ne pa klasične 18XXX ali 28XXX). BMS lahko vežeš na zaporedno vezane celice, ampak znotraj vzporedne vezave ne boš vedel kaj se dogaja (vzporedno vezane celice bodo sicer samodejno balansirane, ampak če ena celica postane slaba ima lahko to precej kritične posledice). Prednost je izkoristek placa, čeprav če je plac kvadraten ti ovalne celice nič kaj ne prišparajo placa.
 

Yagi

Fizikalc
24. jan 2008
714
29
28
Citat:
Uporabnik Utisevalec pravi:
Manjka še bistven podatek koliko toka bo nov motor požrl (moč)?

72V 6000W !

Tudi meni, kot popolnemu laiku, se je zdelo, da bo lažje sestavit 24kom blok baterij, kot 120kom celičnih. Edino prostornina in teža govori v prid celičnim !

Lp
 
Nazadnje urejeno:

Utisevalec

Guru
12. nov 2007
16.117
4.088
113
Pri masi in pa volumnu vstej se konektorje, zice in pa nekaj kar drzi baterije skupaj. Tole na koncu prinese tudi 20% vec mase in volumna ce imas manjse celice.

Sam sem sestavil pack za ebicikel, 16 blok baterij z 15Ah. Alternativa v malih 18650 celicah ze cenivno ni bila idealna, ko sestejes pa se ostale probleme pa sploh ni bilo dileme. Sem pa cakal baterije 6 mesecev, povprasevanje je precej vecje kot ponudba vsaj pri teh malih (razen direktno s kitajske kar pa zame ni bilo cenovno opcije).
 

Utisevalec

Guru
12. nov 2007
16.117
4.088
113
Glede kvalitete ipd. je težko kaj rečt, ker so vse te baterije s kitajske (pa s tem ni nič narobe saj so kitajci no.1 v svetu li baterij tudi na področju razvoja). Kar sem bral po forumih naj bi za te blok baterije držale specifikacije in s tem ni problemov. Sicer pa je to relativno nova tehnologija in nikjer ne boš dobil pravega odgovora kako bo z baterijami po 2000 ciklih ker jih enostavno ni se noben dal skozi.

Sicer pa kar imaš pri teh čehih (EV-power) je to to kar lahko dobiš kot končni potrošnik znotraj EUja. Dobavljajo tudi večjim industrijskim uporabnikom tako da po mojem jim je za zaupat in nebi prodajali nekega šrota. Pri valjastih celicah imaš poleg kitajskh še japonske in ameriške (A123) baterije, slednje mislim da se da dobit tudi preko zastopstva iz EU. Je pa cena ustrezno višja pa vprašanje kako je sploh z dobavo tega v večjih količinah ker se te baterije večinoma uporablja v "zabavni elektroniki".

Ko izbereš prave je pa montaža stvar enega ali dveh dni dela če si domač v elektro sceni. Vseeno varnost je na prvem mestu, tokovi pa tudi napetosti niso več šala, kratkostična vezava takega packa bo naredila pa fino predstavo!
grin1.gif


Aja ne pozabit na predhodno balansiranje celic, to je osnova da potem dela vse kot mora. Prednost majhnega števila celic je tudi da lahko spremljaš stanje posamezne celice.

Če bi rad strokovno pomoč imaš pa predavanja od Pečjaka, mislim da so tudi neke praktične delavnice sedaj začetek poletja v sklopu Metrona ( klik ).
 

AndY1

Guru
Osebje foruma
18. sep 2007
22.085
4.080
113
A kakšnih aktivnih balancerjev, kot jih imamo pri polnilcih v RC svetu, tukaj ni?
 

Utisevalec

Guru
12. nov 2007
16.117
4.088
113
V RC svetu imaš ti 2-3 celice vezane zaporedno in če imaš dober polnilec polni vsako posebej.

Obstjajo seveda tudi polnilci za XX celic, ampak pri filanju z 50A ločeno po celicah boš dal za polnilec več kot za cel skuter!
grin1.gif


Tu se dela tako da imaš BMS (sistem za nadzor baterije) ki ima več funkcij. BMS ima pri zaporedno vezanih celicah svojo žičko na vsaki od celic, torej dejansko pozna voltažo vsake celice. To je tudi osnova za delovanje naprej. BMS nadzira vsako celico posebej in pri polnjenju v osnovi skrbi za zaščito vsake posamezne celice kot tudi packa na splošno. Če napetost naraste preko dovoljene meje (za LiFEPO4 ponavadi okoli 3.8V odvisno od tipa celice) potem prekine polnjenje, enako je pri praznjenju ko ena od celic pade pod varen nivo (ponavadi okoli 2.5V).

Ena od funkcij BMSja je tudi balansiranje celic ki se dogaja aktivno med polnjenjem, v tem primeru je potrebno najprej dosežt balansirno napetost (okoli 3.6V) potem začne BMS aktivno prerazporejat tok polnjenja na posamezne celice (na tiste z višjo voltažo manj toka in obratno). S tem se da približno balansirat celice, ker prerazporejanje toka je relativno majhno (poceni BMSji sploh ne prarazporejajo ampak samo preusmerijo tok bolj polne celice na "breme" da gre potem v toploto). Vseeno če so celice približno enake to deluje BP.

Ko ti dobiš nove celice so lahko iz različnih LOTov in različno napolnjene (recimo ena na 40% ena pa na 60%). Če take celice vežeš v pack zaporedno se ne bodo nikdar zbalasirale in celoten pack bo imel slabše lastnosti. Zato je potrebno pred prvo uporabo celice vsaj pasivno zbalansirat (priključit jih v vrsto / vzporedno za par ur), še boljše pa aktivno (vzporedno vezane celice polnit na deklarilano napetost [ponavadi 0.1V višje od nazivnvne polnilne napetosti]).
 

AndY1

Guru
Osebje foruma
18. sep 2007
22.085
4.080
113
No, to vse vem, ampak recimo za 6S pack so bili balanserji del 100W polnilca že leta 2007, pa je stal samo cca. 100 EUR. Doma imam v kleti T-Rex 600, tako da nekaj o tem še vem
wink-1.gif

Sicer sem od takrat na RC sceni MIA, ampak sem mislil, da je v tem času tehnologija napredovala toliko, da za 24S pack ne bi smel biti ne vem kakšen problem.
 

Utisevalec

Guru
12. nov 2007
16.117
4.088
113
Ja sej obstaja, ampak cenovno je to ohoho. Govorim seveda o 3.2V polnilcu za zaporedno vezane celice (nadzor po celicah). Tu če imaš ti 60Ah baterije mora polnilec dati od sebe pri 0.5C 30Ax24 = 700+A toka kar je ogromno (nazivna moč sicer ni velika, okoli 2kW).

Druga vmesna opcija je da rabiš dosti pameten polnilec in pa BMS ki ima logiko in izhod za polnilec. Pri polnjenju kot sem prej omenil bo namreč BMS počasi "odklapljal" celice in tok na polnilcu bo padal, na koncu ko ostane samo še par celic za zbalansirat se bo polnilec enostavno izkjučil in slabe celice ne bodo dosegle enake napetosti/napolnjenosti kot bi jo morale. Tu pride v poštev prej omenjena kombinacija, torej polnilec ki polni pack pri nazivni napetosti packa (zaporedno) ampak sodeluje z BMSjem in zna prilagajat tok. Tako recimo če imaš 3 slabe celice ki se morajo še napolnit se polnilec ne bo izkjučil ker mu bo BMS dajal podatke da je potrebno še XX toka da konča polnjenje. V tem primeru bo torej polnilec dajal od sebe tok dokler BMS ne reče "dovolj" in vse celice bodo srečne. Vseeno tak polnilec + BMS stanejo precej, govorimo o cca. 30-40% cene ki se omenja za zgornjo predelavo.

Moje mnenje če imaš relativno malo celic ki se jih da 1x letno vzeti ven (pozimi) pa ročno preverit in pa pasivno zbalansirat, potem rabiš navaden BMS in pa čisto navaden polnilec (recimo tisti za svinec je dober).
 

Yagi

Fizikalc
24. jan 2008
714
29
28
Hvala za vso pomoč !

Vrjetno se bom odločil za te blok vrjanto, katero sem prilepil.
Točno to, kar si izpostavil, je problem. Balansiranje celic pred uporabo, vezava (kako na trdo +zašæita pred vodo/vlago), povezava na BMS, itd.. Jaz iščem nekoga, ki bi mi bil pripravljen pomagat (narediti vsaj ta del z baterijami) proti plačilu seveda!
 

AndY1

Guru
Osebje foruma
18. sep 2007
22.085
4.080
113
Si že poklical tiste, za katere sem ti dal link v ZS-ju?
 

Yagi

Fizikalc
24. jan 2008
714
29
28
Danes kličem. Včeraj sem bil prepozen !


P.S. klical, se bom en dan osebno oglasil s skuterjem in bomo na licu mesta dorekli !
 
Nazadnje urejeno: